Dagens bild...

... är tagen på en motorväg nära dig.




// Mr Porsche

Det tuffar...

... närmare 2010 års look av Porschen.

Väntar nu bara på däcken.

Fick hem en ny regskylt idag så man slipper det skabbiga skattemärket. :)




// Mr Porsche

En tur i Bergslagen

Idag var SPR på ett mission längs vägarna uppe i Bergslagen. Planen var att kolla nedlagda hus/verksamheter inne i de gamla bruksorterna.
Vi fann nedlagda hotell, fabriker, bostadshus, mackar och butiker. Inte bara ett objekt alltså, utan en liten del från flera som blir ett uppdrag som läggs ut i sinom tid på sidan.

Några bilder från dagen som även innehöll en del bilspanande. Vi såg också "ett original". Lägg märke till vildsvinsgaddarna, den slitna tröjan, BUKEN och kissfläcken på den neddragna gylfen. :)



Dagens transportmedel


Lite av det övergivna














The original


Some cars




Oops...


Blå Bentley






Denna är tagen i stan. Dags för Lundin igen... :)



// Mr Porsche

Sveriges enda Lambo

Det finns EN Lamborghini LP670-4 Veloce i Sverige!

Den är grym original men denna är extrem!!

Ägaren är skidproffset Jon Olsson. Bilen är helfolierad i mattsvart kolfiberlook och orange och är utrustad med takbox!
Killen måste ju få plats med skidor och stavar! :) Och JA, han kör givetvis med dem på vintern. Bilderna på bilen är tagna i Åre.

Jon är nog rätt "insnöad" på Lambo. Har har bl.a. ägt en camofärgad Gallardo och en LP640. Se bilder på dessa längst ner. Men skåda först in hans senaste förfärv! WOW, säger jag...

Pssst... lägg märke till Porschen i bakgrunden.























// Mr Porsche


5 myror...

... är fler än 4 elefanter! :)

Jag hade otur att en fälg hade en liiiiten fraktskada (knappt synlig) som du säkert läst. Reklamtionsproceduren gick mycket snabbt och det roliga i kråksången är att jag fick behålla fälgen med det lilla rivmärket.

- "Behåll den du, då har du en extra!"

Thank you Thorn!!

Blir perfekt, jag menar en extra fälg gör ju inget.

De fem ville posera idag, så jag ställde upp och tog några bilder.

JA, det är en skyddsplast i blått som tas bort vid montering.







Är detta livvakterna till en iPhone?



// Mr Porsche


Klart man ska akta...

... vinterfälgarna, eller vad säger du? :)

(kamera - iPhone)



// Mr Porsche

Dagens bilder...

... blir en från juli 2007 och två från i kväll.

De från i kväll ger en hint på hur grymt det snart blir!



Den här bilden är tagen med en Sony Ericsson K800 kl. 00:40 under resan till Norge, juli 2007. Tänk om man kunde se en sådan utsikt varje dag...





Titta, köksbordsattiraljer...



eller inte... :)




// Mr Porsche


Det vankas fotosession efter...

... ett Cayennemöte i kväll. När jag parkat kärran och var på väg hemåt såg jag en mörkgrå Cayenne S som stannade till. Där i satt M.E och log.
Först såg jag inte mer än Cayenne Turbo S-slutrör men såg sen att bilen utrustats med sådana samt att huv och front är från Cayenne Turbo. Den hade även tackräcken samt luftfjädring (endast standard på turbon).
Men bilen är en Cayenne S med bra utrustningslista.

M.E ska ha bilen några månader innan han ska köpa en Porsche 996. Cayenne ska dock "skos" med 22:or och när bägge våra bilar är uppklädda blir det en fotosession.


// Mr Porsche

Two blackies i grilltider

Idag på den sena eftermiddagen har det grillats fläskfilé i goda vänners lag.

Passade på att fota the black SUV´s från grillverandan. Turbon ser liiiten ut i jämförelse med Explorern, som förövrigt är aaaningens högre när jag står i lägsta läge. :)








// Mr Porsche

Tjohoo, idag kom det...

... ett paket till! :)

Kanske borde flytta julafton till månaden mars. Jag har ju fått 5 paket denna månaden och 4 till kommer i början av veckan! :)

Idag ska det grillas fläskfilé. :D




// Mr Porsche

I min stad rullar...

... det ett skapligt antal Porschar.

Dock rullar inte alla även om det är sommarsäsong! :)

Denna 928S jag fotade idag har stått still mycket länge. Lägg märke till den begynnande mossväxten...










// Mr Porsche

Birdy Nam-Nam vs Porsche Boxster

Hmm, undrar vad som händer om man smäller med höna i 250 blås...

Well, det är nog inte så bra fast det blir ju smaskig köttfärs! Se bara här:










// Mr Porsche

Bussarna hemma

Idag kom gummibussningarna till bärarmen som ska skiftas måndag.

Har också avtalat tid med M på tisdag eller onsdag för... :)

Nu är också däcken beställda. :)




// Mr Porsche

Gammal 911 som ny tack vare Singer

Det finns människor som gärna vill ha en klassisk Porsche 911 från 60/70/80-talet fast i modern tappning.

Företaget Singer Vehicle Design har lösningen. Bilen är ett lättviktsmonster där paneler och exteriöra delar byts ut från tung plåt till hållbar, lätt kolfiber. Singers 911 väger respektabla 1 090 kg.
Motorn kommer från den sista luftkylda Porschen, 993. Motorn på 3.6 liter har borrats upp till 3.8 liter och effekten är 425 hk. Till 100 km/h kommer man på 3.9 sekunder.

Bilen är ett modernt monster i klassisk kostym. Xenon, karbonkoppling, torrsump från 997 GT3, 6-växlad G50-låda, coilovers, rostfritt specialbyggt avgassytem etc. för att nämna några saker.

Skåda skönheten, kan man säga annat än WOW!!
















// Mr Porsche

Clooooser...

... to mounting!

Har idag besökt en verkstad och ringt en gotlänning på en annan. :)

Det börjar närma sig top notch!

Däcken ska strax beställas. Det blir Goodyear Wrangler F1 285/30 ZR22.



// Mr Porsche

En inbjudan i vitt

Jag har fått en inbjudan att komma på provkörning av Porsche Boxster White Edition.

Hmm, man kanske skulle åka upp någon solig dag och prova den vita tysken med taket av.




// Mr Porsche


Detta var ju faktiskt...

... lite kul! :)

Fast hade det varit min bil hade jag fått skäll av grannarna... ;)




// Mr Porsche

Racing in the east

And the winner is... :)

Nice uppriggning längs sträckan!




// Mr Porsche

Bugatti Galibier...

... vilken kaliber!

Den kan bli nästa supersportbil. På Frankfurtsalongen i höstas visades bilen, som är på konceptstadiet upp på en privat tillställning.



Bugattis vd Franz-Josef Paefgen beskriver Galibier som den mest exklusiva, eleganta och kraftfulla sedanen i världen. Att den ska sättas i produktion är dock allt annat än säkert. Galibier är än så länge ett av tre koncept som Bugatti utvärderar för en kommande modell som väntas ersätta Veyron om fyra år. Konceptbilen ska helt enkelt känna av den smala marknadens inställning till en fyrsitsig, fyradörrars Bugatti. Bugattis försäljningschef Alastair Stewart säger till Autocar att ett beslut om Galibiers framtid ska fattas till våren efter att konceptbilen har visats världen över.



Bugatti delar ännu inte med sig av några tekniska uppgifter men det står tämligen klart att den gigantiska W16-motor på 8,0 liter. Motorn har genomgått vissa förändringar. Bland annat har de fyra turboaggregaten ersatts av ett två-stegskompressorsystem som gör att motorn kan leverera från 800 till 1 000 hästkrafter. En annan nyhet är att Veyrons komplicerade dubbelkopplingslåda har ersatts av en åttastegad automatlåda.



Kraften förmedlas till marken via alla fyra hjul och standardbränslet är bensin men det ska gå lika bra att tanka etanol. Stora kolfiberkeramiska bromsar ska se till att bilen inte skenar iväg från föraren. Hur mycket bilen väger vet vi inte men Bugatti säger sig ha hållit vikten nere genom att bygga större delen av karossen i kolfiber och dörrarna i aluminium.



Designmässigt är Galibier precis som sitt sportiga syskon Veyron storslagen. Bugatti vill att vi ska minnas storheter som 1930-talets Type 57, varifrån konceptbilen även har fått sitt namn. Galibier var tilläggsnamnet på en av fyradörrarsversionen av Type 57, samtidigt som det är namnet på en av de mest svårbecyklade bergstopparna i Tour de France. Precis som forna Bugatti-storheter har Galibier en ”ryggrad” som löper längs med hela karossen och avslutas baktill med ett lodrätt bromsljus.



Galibier är omisskännligen en Bugatti med sin stora och vidöppna grill, den tvåfärgade karossen och den utsökt snidade inredningen. ”Snidade” är ett passande ord eftersom trä är ett av de dominerande materialen. En stor instrumentbräda i ädelträ löper längs med hela kupéns bredd och mitt på denna sitter hastighetsmätaren som löper upp till 390 km/h, väl synlig för alla åkande. Mittkonsolen utgörs av en enda stor LCD-skärm med några få knappar och reglage i underkant. En läcker detalj är klockan på instrumentpanelen som kan plockas med och bäras som ett armbandsur.




(del av text från teknikensvarld.se)


Eine, kleine video:



// Mr Porsche

Tidig semester...

... med husvagn kanske inte är så bra!

Tog bilden idag utanför Västerås.




// Mr Porsche

Porsches are the best!

Porsche i topp när amerikanska bilister nyligen fick svara på vilka fel som drabbat deras bilar.
Både Volvo och Saab hamnade under snittet i undersökningen.

(bilderna nedan tog jag 2007 på en Porsche 911 i mint condition)


Det amerikanska kundundersökningsföretaget J.D Power har låtit 52 000 amerikanska bilägare svara på frågor om vilka fel som drabbat deras bilar, skriver Sydsvenskan.se.
Undersökningen riktade in sig på tre år gamla bilar, som haft samma ägare sedan de var nya. Ägarna fick välja mellan 198 olika svarsalternativ och sedan fick bilarna poäng enligt fel per hundra bilar.



Porsche var den bil som klarade sig allra bäst. De amerikanska bilarna konstaterades också de hålla hög kvalitet. Värre var det för Volvo och Saab som båda hamnade under snittet.



Överlag har bilarna blivit bättre. Förra året låg snittet för fel/100 bilar på 167 i årets undersökning var den siffran 155, skriver Sydsvenskan.
Porsche toppade listan med 110 fel tätt följd av Lincoln på 114 och Buick på 115.
Saab hamnade på 158 fel och Volvo på 167.




// Mr Porsche


Buren i Mr D´s 996 Turbo

Idag på eftermiddagen bistod jag D när det nu var dags att "flytta in" den nylackade Porsche Tequipment-buren i hans übergrymma Porsche 996 Turbo.
Vi hämtade buren i en verkstad och for sedan vidare till hans garage.
Det var en del meck men gick över förväntan smidigt. Risken var att backspegeln eventuellt behövde monteras bort för att få buren på plats. Men trixande och några spända biceps löste fixade detta utan spegeldemontering.

Ett tips till dig som tänkt montera en bur: Gör det inte själv! Två personer är ett måste!


Bilder från inflyttningen.

En Porsche hjälper en annan.




Rensat var det här!




In med dig bultj***l! :)






Den nyinköpta Momoratten a´la Cupbil.




Som en smäck!


Bara racestolen kvar sen är han redo för Ringen!




Såå grym med sänkingen och RS-fälgarna.




En annan mummelimumma i garaget.



// Mr Porsche


My first Porsche

Det ska börjas i tid, inte sant?

Ett par vänners bebis på 7 månader har nu fått sin första GT3. :)

Good choice of car "mannen".




// Mr Porsche

McLaren MP4-12C officell

Häromdagen hade McLaren Automotive officiell avtäckning av sin nya superbil MP4-12C i staden Woking i Storbrittanien. Avtäckare var de bägge F1-förarna Jenson Button och Lewis Hamilton.



Stommen till bilen är en balja i kolfiber som med en aluminiumburs hjälp, bygger upp bilen. Med starka men lätta material i stommen har McLaren lyckats lyckats får ner vikten på MP4-12C till drygt 1300 kilo med vätskor och allt.



Mycket av karossens utformning har utförts av F1-proffs i vindtunnel och bidrar därför till låg profil för minimalt luftmotstånd och maximalt nedåtkraft för bästa väghållning.



Motorn är i MP4-12C är en mittmonterad V8:a på 3,6 liter som utvecklar 600 hästar där den finns bakom sätena. Än så länge har McLaren inte avslöjat allla siffror om prestandan men 0-200 km/t lär gå på under 10 sekunder.



Toppfarten uppges till "över 200 mph” vilket betyder minst 320 km/t. Bilen har också flera elektroniska system som ska hjälpa föraren att få ut det mesta ur sin bil, bl a launch control, bromsar som ”styr” i symbios med ESP-systemet, och elektroniska stötdämpare. En intressant finess är möjligheten att kunna påverka gasrespons och motorljud och därmed välja motorkaraktär.



McLaren Automotive siktar på att nå en produktionstakt på 1000 MP4-12C per år under 2011 för att kunna möta alla beställningar. För att nå dit måste företaget bygga en ny fabrik.
Pris för bilen = Varken du eller jag har råd! :)






// Mr Porsche


Godisbilder...

... på fredagskvällen!

Mr D besökte idag ett Porsche Center någonstans i Sverige och fick i dregglande tillstånd beskåda nya 997 GT3 RS MKII.

WOW, vilken kärra!

Just den här är såld och inväntar sin nya ägare. I wish it was me...














// Mr Porsche

Ferrari World - Ta fram barnet i dig!

Ja, vad ska man säga annat än FAN vad coolt! :)
Folket i Abu Dhabi sparar inte på krutet.
Runt banan där 2009 års final i Formel 1 hölls byggs det nu för fulla muggar.



Ett Disneyland för rika araber och tillresta västerlänningar. Så kanske man kan beskriva Ferrari World i Abu Dhabi, en oerhört påkostad nöjespark med omkring 20 åkattraktioner.
En av dem blir bergochdalbanan GT, och i den kan man åka i en vagn föreställande Ferrari F430, fast med plats för fyra.





Enligt Ferrari ska GT-banan bestå av två parallella spår där två vagnar åt gången tävlar mot mållinjen. Men F1-banan blir snabbare. I den åker man vagnar liknande Formel 1-bilar i farter över 200 km/h. Passagerarna skickas 62 meter upp i luften, genom banans tak! Apropå det röda taket så täcker det en yta på 200.000 kvadratmeter och pryds av världens största stegrande Ferrari-häst, 66 meter i diameter.
Ferrari World ligger på ön Yas i Abu Dhabi och öppnar under andra halvan av året.







En video på hur det kommer bli för Ferrari Worlds besökare.




// Mr Porsche

Size matters

Jag har fått ett par frågor om jag inte kan visa nåt i jämförelse för att visa hur stora fälgarna är.

Sure, här kommer två bilder. Glad påsk! ;)






// Mr Porsche

The army loves Porsche Panamera Turbo

I staden Ajman i Förenade Arabemiraten återfinns den Panamera a´la camoedition.

Nåt att ta med ut på slagfältet? :)




Och jag antar att man ska behandla den som man gör med den här Panameran:





// Mr Porsche

4 x 22" levererade

Jepp, idag kom de!

Nogrann som jag är öppnade jag givetvis upp alla kartonger och synade fälgarna.
Fick då se att en blivit fraktskadad och var rispad på kanten. Fast ingen fara på taket.
Jag ringde bara budfirman för en reklamation, så jag får pengar för den fälgen och beställer bara en ny.
Killen på firman där jag köpte fälgarna har redan beställt en så det går lite snabbare.
Den skadade hämtas och skickas tillbaka.

Det följde faktiskt med center caps, så jag slipper beställa. De är annars dyr plast! :)

Fälgen såg jag förresten första gången vid besöket hos 911 Design i England (se bilden jag tog då längst ner och jämför med de jag köpt).

Nu är det bara däckköpet kvar, torra soliga vägar, sen så... :)



TITTA, PAKET! :)


Open sesame!


Hello beautiful!


Polerad fälgbana. :)


4 x 9.5".


Kommer bli riktigt grymt! Den blå skyddsplasten får sitta tills det är dags för montering.




Skadan som var på en fälg.




Här är fälgen jag såg i England.


I AM HAPPY!


// Mr Porsche

Free Lamboparking

Well, har du en tillräckligt låg bil, Lambo eller ej så kan du parkera gratis! ;)




// Mr Porsche

Har du inte one million pound...

... kan du alltid köpa en replica av en äkta Ford GT40. :)




// Mr Porsche

Fick ett samtal...

... från budfirman nyss.

En TREVLIG leveransutkörning har nu inbokats!

Yiiihaaa....




P.S.

Den här versionen av originalet var fan bra! :)




// Mr Porsche

Man vill ta GT3:an...

... på en tur när man ser reklamfilmen för 997 MKI, inte sant?




// Mr Porsche

Neue kurvenlicht

Då bägge glödlamporna till kurvljusen så passande "gick" ungefär samtidigt nyligen, tog jag mig tiden att byta dem idag.
Tiden ja, den är nästan lika med noll när det gäller att byta lampor på en nyare Porsche.
Det är verkligen busenkelt. Man använder en till bilen medföljande nyckel, öppnar motorhuven, sätter den i sitt lås, vrider till och vips så får man hela framljusklumpen i handen. Du behöver inte lossna några kablar eller liknande. Hur lätt som helst (se bilder nedan).

Med tanke på den ringa tidsåtgången för dagens biloperation har det idag också blivit promenad, fika, lite shopping och sedan lite mer fika här hemma då en kompis kom över.

Ute smälter det vilket är kanooon! :)



















Dagens fråga:

Är detta Annas skor?




// Mr Porsche

The shitweather kan...

... ju föra med sig nåt gott!

Man kan ju få ett Porscheemblem till bakluckan gratis.

WOW! ;)




// Mr Porsche

Jag spanade in...

... en silverfärgad Maserati 4200 GT nyss.

Betyder det att våren är på g? :)


// Mr Porsche

Solen skiner,

... tandläkaren sa MYCKET BRA och färdiga gross väntar på jobbet.

Sen är ju våren på väg! This is great!




// Mr Porsche


1 av 1

Jag älskar Pagani Zonda och om det skulle vara svårt att köpa en så skulle det vara stört omöjligt att köpa en Pagani Zonda Tricolore.
Den tillverkas nämligen bara i ETT exemplar!!



Tricolore lär nämligen vara den sista modellen i Zondaserien, innan den nya Paganin, kallad C9 troligtvis dyker upp på Parissalongen i höst.

Priset för Tricolore är satt till 13,2 miljoner kronor, men kan säkert bli högre om det blir betting om ägarbeviset. Sen lär ägaren knappast behöva vara orolig för värdeminskning med tanke på att det bara finns EN bil.
Motorn är som vanligt när det gäller Zonda, tillverkad av AMG. Volymen är 7.3 liter och cylindrarna är 12 till antalet. :)
678 hk/780 Nm = Myspys på vägarna!



Pagani Zonda Tricolore baseras på en annan limiterad upplaga av Zonda, nämligen Cinque som exklusivt tillverkades i tio exemplar (fem coupé och fem roadster) för importören i Hong Kong. Cinque i sin tur baseras på Zonda F men är i själva verket en blandning av både Zonda F och banracern Zonda R.



Eftersom bilen är byggd som en hyllning till de skickliga luftakrobaterna i det italienska flygvapnet – Frecce Tricolori – som 50-årsjubilerar i år, har bilen förstås försetts med stripes i passande färger, nämligen de italienska. Färgerna är, som vi känner igen från landets flagga (och heter il Tricolore), grönt, vitt och rött.
Resten av bilen är klarlackad i en vackert blå färg. Under lacken döljer sig en kolfiberkaross och under denna döljer sig ett chassi uppbyggt av kolfiber och titanväv. Självklart ser man karossens kolfiberstruktur genom färgen. Precis så som det ska vara på en Pagani.









Hysch hysch-bilen Pagani C9 har i dagarna setts i Örnsköldsvik där den som bäst vintertestas. Väl kamouflerad och halvskabbig har bilen ändå lagts märke till.
Det ryktas om en V12:a på minst 700 hk och 1 000 Nm. Det lär bli mumma att se den avklädd inför premiären sen! Ett 40-tal bilar kommer att byggas och priset lär ligga strax under 1 000 000 euro.
Until then...











Till sist, lyssna på tomgångs- samt höga varv-ljudet i banvärstingen Zonda R! :)






// Mr Porsche


Trevlig helgpresent i inkorgen

Presenten var följande text:

"Din order har nu skickats!"


// Mr Porsche

Vilken tur att jag inte...

... bor i Norge, landet jag härstammar från!

Varför? Jo, för att om jag skulle vilja köpt en Cayenne Turbo motsvarande den jag har hade den kostat liiiite mer. :)

Min hade gått knappt 7 000 mil när jag köpte den.

Den på bilden nedan är till salu i Norge. En -04 med 9 300 mil på mätaren.

Pris? 862 000 kr i svenska kronor!!





P.S. Ljus i orange på sidorna är fruktansvärt fult!


// Mr Porsche

I took the boat

Perfekt att man har båt om man vill ta sjövägen till jobbet.




// Mr Porsche

Pretty close!

Jag gjorde en uträkning på nuvarande vinterfälgarna i 20" kontra de nya i 22" och det blir kanon! :)

20"
Däckets profil:  11 cm 
Höjden från marken till fälgen.
  
Hjulets höjd  72,8 cm 
Hjulets omkrets 228,59 cm 

22"
Däckets profil:  8,55 cm 
Höjden från marken till fälgen.
  
Hjulets höjd 72,98 cm 
Hjulets omkrets 229,16 cm


Nedan sifforna på de gamla 22:orna.

22" old
Däckets profil:  9,28 cm 
Höjden från marken till fälgen.
  
Hjulets höjd  74,43 cm 
Hjulets omkrets 233,71 cm




Du... såg du var jag lade däcken?



Här snackar vi omkrets på däcken!!




// Mr Porsche


77 tillverkade!

Bilmärket är:



Modellen heter:

ONE-77



Aston Martin smackar på ordentligt med denna jästa DBS. I övrigt delar de inte mycket.

How about:

- 7.3 liters V12:a (Astons 12:or ligger annars på 6.0 liter)
- 700 hk +
- 0-100 km/h på 3.5 sekunder
- 335/30 ZR20 bak och 255/35 ZR20 fram

One-77 har samma bärande "chassi-skelett" som Formel 1 och sportvagnsracers, nämligen en kolfiber-monocoque bakad i autoklav. Det resulterar i en väldigt vridstyv men samtidigt lätt konstruktion som egentligen bara har en nackdel. Just det, priset...
One-77 har också en avancerad hjulupphängning med liggande stötdämpare, inte heller det helt olikt F1. Stötdämparna har en ny typ av teknik som Aston Martin kallar för Dynamic Suspension Spool Valve (DSSV).

V12-motorn är som sagt hela 1,3 liter större än Astons vanliga tolvor och byggs inte i Köln utan av Cosworth i England. De har bland annat konstruerat en torrsumpsmörjning som gör att motorn sitter en decimeter närmare asfalten och därmed bidrar till att sänka tyngdpunkten på hela bilen. Som vi kan se på röntenillustrationen nedan hela drivpaketet flyttats bakåt till något som nästan liknar en mittmotorplacering, V12:ans framkant är faktiskt nära tre decimeter bakom framaxelns centrum. Cosworth är inte riktigt klara med finjusteringarna ännu men man har bantat hela motorn och vet redan att toppeffekten hamnar över 700 hk.

En av de 77 lyckliga kunderna lär vara Zlatan Ibrahimovic.

Jag har sett många Astons under resorna till London och med lite (läs:jävligt mycket) tur får jag se en vid nästa besök! :)

Kolla in läckerbiten och kolla sedan in videon (höj pixlarna till 720) där man får höra den underbara 12:an på höga varv.























// Mr Porsche

Tack för din order!

Idag har jag beställt och betalat nya fälgarna! :)

Nu kommer bara I-landsproblemet vilka däck man ska smacka på.

Står nog mellan:

* Pirelli Scorpion Zero Assimetrico 285/30 ZR22 101Y XL

* Goodyear Wrangler F1 - 285/30 R22 ZR XL

Vad tycker du? Nåt annat förslag?


// Mr Porsche

SLS AMG - Vi fick en private show idag!

Vilken tur vi hade!

Jag, B.C. och
Quad visste att Landrins bil i Eskilstuna hade visning av en Mercedes SLS AMG i helgen som var.

Pga. jobb kunde jag inte åka dit då, utan vi chansade att den kanske stod kvar idag måndag då jag hade ledig dag. Mycket riktigt stod den där, men den var övertäckt. " - Satan, tänkte vi."
Men vi hade tur. En entusiastisk anställd frågade om vi ville ha hjälp varpå vi sa att vi bara ville kika på den övertäckta bilen.
" - Men då täcker vi av den så ni kan provsitta och fota den, sa han!"

Så vi fick i lugn och ro provsitta, fota och beundra monstret! Motorhuven är låååång kan jag säga! :) Mätarna i bilen är sjukt snygga och man sitter riktigt bra.

Inte nog med detta! Bilen skulle efter vår look, rullas ut ur hallen för att fraktas iväg. Snabbt på med videoläget på D90:in gjorde att jag fick en videosnutt där man hör hur bilen startas etc. WOW, blev ordet av den händelsen!!

Det finns bara ett par SLS AMG i Sverige just nu (Landrins sålde en på beställning i helgen by the way).

BILFAKTA:

* V8 på 6.3 liter
* 571 hk
* 650 Nm
* 0-100 km/h på 3.8 sek
* Toppfart 317 km/h
* 7-växlad sportväxellåda AMG Speedshift DCT
* 1 950 000 kr i grundpris


Vi var också en sväng till en lokal bilfirma. Utanför slängde jag upp D90:in och knäppte av en bild på min och Mr P´s Porsche 997, parkade i solskenet.
Väl spanade vi in en M5 E60, nya M3:an i cab samt en vit Ferrari F430. De bilderna är tagna med mobilen.


Bilder, en video (höj pixlarna till 480 nere till höger när du startar filmen) och sedan bilder igen.













Jag drömmer mig bort... :)






















Pssst... i och med att solen nu är här, så har jag idag beställt ett par Ray Ban aviators.


// Mr Porsche

Eftermiddagens bild...

... a´la iPhone blir på en än så länge tyst djävul. :)

Shit vad gött ljud det var när jag tog E20 hem...




// Mr Porsche

Google Earth...

... älskar sportbilar... i Miami!

Någon med för lite fritid har gått ner i gatuläget och funnit några sportbilar på bild. :)




// Mr Porsche

 


Übergrymma Revénton...

... tåls att dreggla över många gånger!

Jag tycker den är så sjukt snygg!





Drömmen vore att få en av de drygt 20 tillverkade kärrorna på bild vid nästa Londontripp.

Om du är sugen på en ny sommarbil kanske du ska slå till Lamborghini Revénton Roadster (15 tillverkade). Du hittar en till salu  för 1 700 000... euro, här ---->
DYR BIL.

Har du inte riktigt "rätt" ekonomi eller har jobbat för få övertidstimmar, kan du alltid slå till på en replica byggd på en Toyota MR2 för 40 000 euro, här -----> BAD IDEA.



Ett par videos med 650 hästarsmonstret:








// Mr Porsche

Porsche Martini Racing



Martini Racing har haft stora framgångar genom åren sedan sponsorverksamheten startade 1968. Till stor del med Porsche .

Det hela började med en Porsche 906 som sponsrades på ett mindre event på Hockenheimbanan.


1969 fortsatte de med sponsring av 2 stycken Porsche 907 som deltog i flera olika sportbilsrace.


1971 kom den första riktigt stora framgången för Martini Racing då deras Porsche 917 vann 24 timmars Le Mans. Den här besten var vinnaren.


1973 vann nedanstående Porsche 911 RS det klassiska Targa Florio som är ett av de äldsta sportbilsracen i världen (startade 1906 och pågick till 1977).
Tävlingen kördes på allmäna vägar runt Palermo på Sicilien.



En anekdot är att svenske Joakim Bonnier vann detta rally 1960 och 1963 i en Porsche 718 RS60/64.

Nedan: Målgången vid 1960 års Targa Florio med J Bonnier i sin Porsche 718, samt en bild från 1963 års tävling.




Målgången i 1908 års Targa Florio! :)


Åter till huvudämnet!


2 år i rad (76-77) vann man sedan 24 timmars Le Mans igen. Denna gång i en Porsche 936.


Man fick ytterligare många framgångar ihop med Porsche under 70-talet. T.ex. med Porsche 935...


... och monstret Porsche 911 RSR Turbo!










Martini Racing har inte bara sponsrat Porsche. De har också sponsrat märken som Lancia i rally...


... Lancia i Power boat/off shore...


... Alfa Romeo...


... och Lotus i Formel 1.


2006 började man sponsra Ferraris Formel 1-bilar i liten skala.


Martini har som du ser rönt framgångar i allt från Power Boat-racing till Rally.

Kika in på deras hemsida och läs mer ---->
Martini Racing.



Videotime!






Till sist:

Om du är en sån där entusiast som gillar modellbilar. Då kanske du ska slå till på en sån Mercedesbuss som fraktade Porsches racebilar till och från racen på 70-talet. Skala 1:18. Pris: 4 500 kr!



// Mr Porsche

1380 bilar...

... från 500 000 kr och uppåt finns i skrivande stund på Blocket.

Jag passade för skojs skull på att kolla vad några olika bilar skulle kosta på mig i försäkring med mitt nuvarande bolag. Hade nämligen ett intressant samtal med Mr A.L idag angående försäkringar.

Nåt anmärkningsvärt är att en Porsche 996 GT2 från 2004 kostar 12 121 kr/år medans en Porsche 997 GT2 från 2008 kostar 9 267 kr/år!!!

Men det sjukaste är att en NY Porsche 997 Turbo Gen II 2010 kostar 7 452 kr/år!! Jag skrev om den igår, några inlägg ner.



Lamborghini Murciélago -03 = 13 500 kr/år (500-1000 mil). Pris för bilen: 1 600 000 kr.

Lamborghini Gallardo -04 = 13 500 kr/år (500-1000 mil). Pris för bilen: 899 000 kr.

Porsche 997 GT3 CS -08 = 9 845 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 945 000 kr.

BMW 750i -09 = 10 085 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 969 000 kr.

Porsche 996 GT2 -04 = 12 121 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 1 199 900 kr.



BMW Z8 Roadster -02 = 5 852 kr/år (500-1000 mil). Pris för bilen: 1 245 000 kr.

Audi R8 -08 = 7 257 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 1 290 000 kr.

BMW M6 -06 = 7 432 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen är: 675 000 kr.

Ferrari F430 -05 = 13 146 kr/år (500-1000 mil). Pris för bilen: 1 490 000 kr.

Porsche 997 GT3 RS -07 = 9 845 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 1 149 000 kr.



Mercedes SL63 AMG -08 = 8 331 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 1 390 000 kr.

Dodge Viper -06 = 8 411 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 725 000 kr.

Audi S5 -10 = 4 944 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 756 500 kr.

Porsche 997 Turbo -08 = 9 567 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 1 095 000 kr.

Porsche 997 GT2 CS -08 = 9 267 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 1 639 000 kr.

Porsche 997 Turbo Gen II -10 = 7 452 kr/år (1000-1500 mil). Pris för bilen: 1 758 300 kr.




Intressant är ordet!

Aja, nu ska jag drömma om mina nya fälgar.





// Mr Porsche



Watch out for the cops of New York

Faaast, den här "polisbilen" är inte så skräckinjagande. Men den är säkert effektiv i rusningstrafiken eller vid carchases i Central Park! :)

Bilden är tagen av en arbetskollega som nyligen var där.




I London finns liknande copcars. Den här fick jag på bild i höstas.




// Mr Porsche

Dagens bild togs...

... av Mr A på begäran av mig.

Det är nämligen inte varje dag man ser 2 stycken Porsche Cayenne Turbo stå parkerade bredvid varandra. I alla fall inte i staden jag bor i.

Våra turbokärror då.




// Mr Porsche

En val i Hjalmartown

Närmare bestämt en Panamera Turbo i staden Örebro.

Det mullrade mumma enligt utsago! :)




På tal om Panamera, det är här ser rätt maffigt ut enligt mig. :)




// Mr Porsche


Bussning on it´s way!

Var på the däckverkstad i morse och det gick snabbt och smidigt med bussningskollen.

The most common problem on Cayenne.

Har beställt två nya nu.


// Mr Porsche


En gen II av 997 Turbo. Sugen?

Den här finns till salu hos Porsche Center i Segeltorp.



Den 500 hästkrafter starka bilen gör 0-100 km/h på 3.6 sekunder och har en toppfart på 312 km/h.

Bilen har gått 5 (!!) mil. Den är bl.a. utrustad med Porsches PDK-växellåda och Sport Chrono Package Turbo.

Pris är 1 758 300 kr. Undrar om man kan pruta 300 kr... ;)












// Mr Porsche

Mer av 918 Spyder direkt...

... från Genévesalongen, just for you!







// Mr Porsche

With excitement...

... väntar jag på en offert på nya fälgarna och däcken! :)

Spännande!!

På tisdag blir det en tur för att kolla Cayennens vanligaste fel, nämligen gummibussningen till främre bärarmen. Jag bytte den på förra Cayennen och måste nog göra det på den här också.

Ingen stor utgift dock.


// Mr Porsche

En missil kommer till min stad!

En vän till mig har "slagit till" på en Ferrari F430 Scuderia -08 med 800 mil på mätaren.
Om han är lycklig? Har tomten vitt skägg?
Han har bokat in en hel del skojiga bankörningar/träffar etc. i sommar.

Så fort all snö är borta ska en häftig fotosession bli verklighet.
Under tiden får du hålla till godo med några halvsuddiga (excitementskakningar?) bilder på hans bil.

Ser fram emot en åktur... :)














// Mr Porsche

Supersportbilar i London sover aldrig!

Nedanstående film är några veckor gammal. Filmad febrari 2010.
Som du ser så är vädret torrt och soligt.
Så "vinter" hindrar varken Enzos, Murklor, Veyrons, Porschar, Maybachs mfl. att känna på luften!

Kolla gubben i sin nya, nedcabbade Ferrari California.

Satan vad abstinensen kom krypande nu då. Och den blir inte mindre av att en kompis precis berättat att han drar dit några dagar nu.
Meeen, jag väntar tills det är ännu varmare där. De har ju "bara" 7-10 plusgrader nu. :)





// Mr Porsche


Superleggera = Love

En av mina drömbilar är "vanliga" Gallardon och lyckliga jag har ju fått provköra en -06:a i cabversion.





Men nu...

... är den nya, råa Lamborghini Gallardo Superleggera här!

Vilket monster i Lamboskrud! Kolla bara!

(bilder och text från AutoMotorSport)




På Genève-salongen presenterar Lamborghini sin nya Gallardo Superleggera: LP 570-4. Vikten har bantats med 70 kilo och V10-motorn ger nu 570 hk. Med direktinsprutning - "Iniezione Diretta Stratificata"- har förbrukningen sänkts med 20 procent.

"Har inte Lamborghini redan gjort en Gallardo Superleggera" undrar kanske ni och det är helt korrekt. För tre år sedan, i början av 2007, presenterades Gallardo Superleggera. Då med 5,0-liters V10-motor på 530 hk och 100 kilo bortbantat. Vikteffektförhållandet var imponerande 2,5 kg/hk.



Sedan dess har V10-motorn vuxit till 5,2 liter och nu är det dags för nya LP 570-4 Superleggera. Med hjälp av direktinsprutning - "Iniezione Diretta Stratificata" - har effekten höjts till 570 hk vid 8.000 rpm, med maxvridet 540 Nm vid 6.500 rpm. Det ger 109,6 hk per litervolym, en mycket bra siffra. Effekthöjningen är måttliga tio extra hästar men bränsleförbrukningen har sänkts med hela 20,5 procent, jämfört med föregångaren. Vikteffektförhållandet är nu ännu mera imponerande 2,35 kg/hk och förbrukningen enligt EU-cykeln är 13,5 l/100 km.



Av de 70 kilo som bantats bort kommer 40 kilo från flitigt användande av kolfiber. Ytterligare vikt har sparats genom att använda sidorutor och bakruta i plast, liksom en lätt och transparant motorlucka. Luftkonditionering och elrutor är dock kvar, så helt spartansk är inte den nya Superleggeran.

Högre effekt och lägre vikt - 1.340 kilo - ger givetvis blixtrande prestanda. Lamborghini uppger att nya LP 570-4 accelererar 0 - 100 km/h på 3,4 sekunder och når 200 km/h efter 10,2 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h.





På utsidan ser vi att fronten fått ett nytt, skarpare utseende med större luftintag som ska minska lyftkrafterna fram. Varselljus med LED-lampor är också nytt. En lite bakvinge är standard men det finns en större version på tillbehörslistan. Standard är också e-gear transmissionen men konventionell, manuell växellåda går att välja till utan extra kostnad.

Den som vill kryssa i några extra rutor kan också välja till keramiska bromsar, fyrpunktsbälten, säkerhetsbur, extra kolfiberpaket för inredningen, höjbar front, navigering, backkamera, med mera.







Här är jag i snabbpose vid en orange Superleggera vid ett besök hos von Braun 2008.




// Mr Porsche


Dagens bild...

... hämtas från ett torrt E20!

WOW, vad kul det var att få spätta på lite på motorvägen! :)




// Mr Porsche

En till svensk med 910 hk till skaran supersportbilar

Koenigsegg Agera, en ny supersportbil från Ängelholm!


Bilder och del av text från AutoMotorSport.


Premiärvisning live blir det i morgon 2 mars på bilsalongen i Genéve.

Koenigsegg Agera kan verkligen agera då V8-motorn numera är försedd med dubbla turboaggregat istället för mekanisk kompressor som förut. Motorvolymen på 4,7 liter är densamma men nu är toppeffekten 910 hk vid 6.850 rpm, varvstoppet slår i vid 7.250 rpm. Vridmomentet är ännu mer imponerande och då inte bara av toppnivån 1.100 Nm vid 5.100 rpm, motorn ger faktiskt över 1.000 Nm i varvtalsregistret 2.680 - 6.100 rpm!



Med så mycket effekt kan inte prestanda bli annat än lika imponerande. Sprinten 0 -100 km/h går på 3,1 sekund och fortsätter man till 200 km/h tar det bara 8,9 sekunder. Om man accelererar från stillastående till 200 km/h och sedan bromsar ner till stillastående igen går det på 13,7 sekunder. Topphastigheten anges till "över 390 km/h."





Nytt på Agera
är en sekventiell transmission som växlas med paddlar på ratten. En ny typ av tractionkontroll med mycket snabb reaktionsförmåga ska hjälpa föraren att bibehålla greppet. Enligt Koenigsegg är det den snabbaste i sitt slag inom fordonsindustrin och är adaptiv i förhållande till väg och körstil, dessutom ställbar i fler olika lägen med olika karaktär.





Som vi kan se på bilderna av inredningen har instrumenteringen verkligen ett spöklikt ljus som verkar gå rakt igenom metallen, vilket också är fallet. Med en speciell teknik har aluminiumkonsollen och knapparna perforerats med otroligt små hål, så kallade "nanotubes". Storleken är så liten att ögat inte uppfattar ytan som perforerad förrän ljuset läggs på bakifrån. Speciell vikt har lagts vid att få precis rätt känsla i alla reglage.





Nytt är också en helt ny instrumenttavla där föraren kan få all information eller välja ut det som är viktigt för tillfället. Klädseln på stolarna är också ny med markerade sömmar. Agera ska byggas parallellt med CCX och CCXR med en takt på cirka 15 bilar per år.








// Mr Porsche

11 mil isbana...

... var det idag när vi åkte hem från företagsutbildningen i växellösning. Ett flertal olyckor efter vägen.

Det var jäkligt blaskigt på vägarna vid K15 uppe på Söder och allas fötter var nog genomblöta.

Hade med kameran för att ta några bilder i Stockholm, men ett ymnigt snöfall satte stopp för de planerna. Se själv på bilderna jag tog på lunchen.

På bild hamnade också ett par SUVar modell större än min, nya Z4:an och en dammig Boxster som fotades i förbifarten.

Good to be home... :)


















// Mr Porsche

Porsche 918 Spyder Concept...

... efterföljaren till Carrera GT i miljöskrud!

I skrivande stund, alltså dagen innan Genévesalongen slår upp portarna, debuterar den gröna superbilen.



Även om Porsche är lite hemliga har det bekräftats att bilen drivs av en V8 kombinerat med hybriddrift från elmotor och batteripack. Motorerna kan antingen kombineras eller användas var för sig. I siffror handlar det om "mer än 500 hästkrafter" från förbränningsmotorn medan ytterligare 160 kW (218 hk) kommer från el.



Förbrukningen anges under idealiska förhållanden till 0,3 liter per mil samtidigt som koldioxidutsläppet landar på 70 gram per kilometer. Vid full galopp ska 0-100 km/h fixas på drygt 3,2 sekunder, toppfarten landar kring 320 km/h och vikten anges till 1490 kilo. Porsche själva har redan nu uttalat att deras hybrid är kapabel till 7 minuter och 30 sekunder runt Nürburgring (mycket bra tid) men när 918 Spyder kan omsättas till serieproduktion är i skrivande stund inte känt.





En video med konceptbilen!





// Mr Porsche

Dagens bilder - 911 i Afrika

3 bilder från ett rally i Afrika där bl.a. dessa 911:or deltog i.

Ingen rädder för vatten här inte. :)









När vi ändå är inne på vatten. Här följer några ögonblick (mest olyckliga) där Porsche + vatten är huvudingrediensen.

Vad sägs t.ex. om denna där en man lånat ut sin Cayenne till frugan som "sätter" Porschen i en damm (lägg märke till den nyfikna svanen).



Eller denna där en man speedat på lite väl med sin Porsche cab.







En till cab i form av en Boxster, som också tagit sig ett dopp.



Cayenner som mörsar på i Transsyberiarallyt!



En del vattenhinder är djupare än andra...




Den här Porscheägaren hade otur att hans kärra stod parkerad precis där en vattenläcka skedde. Om bilen blev annat än tvättad utvändigt förtäljer inte historien.



En Porsche 356 som legat begravd på botten i en sjö bärgas här nedan. Inte i mint condition precis.





Till sist. Pass upp så inte du får en vattenläcka i garaget. Då kan det sluta så här i dessa årstider. En Golf och en Porsche i Ice Edition.



// Mr Porsche