Superleggera = Love

En av mina drömbilar är "vanliga" Gallardon och lyckliga jag har ju fått provköra en -06:a i cabversion.





Men nu...

... är den nya, råa Lamborghini Gallardo Superleggera här!

Vilket monster i Lamboskrud! Kolla bara!

(bilder och text från AutoMotorSport)




På Genève-salongen presenterar Lamborghini sin nya Gallardo Superleggera: LP 570-4. Vikten har bantats med 70 kilo och V10-motorn ger nu 570 hk. Med direktinsprutning - "Iniezione Diretta Stratificata"- har förbrukningen sänkts med 20 procent.

"Har inte Lamborghini redan gjort en Gallardo Superleggera" undrar kanske ni och det är helt korrekt. För tre år sedan, i början av 2007, presenterades Gallardo Superleggera. Då med 5,0-liters V10-motor på 530 hk och 100 kilo bortbantat. Vikteffektförhållandet var imponerande 2,5 kg/hk.



Sedan dess har V10-motorn vuxit till 5,2 liter och nu är det dags för nya LP 570-4 Superleggera. Med hjälp av direktinsprutning - "Iniezione Diretta Stratificata" - har effekten höjts till 570 hk vid 8.000 rpm, med maxvridet 540 Nm vid 6.500 rpm. Det ger 109,6 hk per litervolym, en mycket bra siffra. Effekthöjningen är måttliga tio extra hästar men bränsleförbrukningen har sänkts med hela 20,5 procent, jämfört med föregångaren. Vikteffektförhållandet är nu ännu mera imponerande 2,35 kg/hk och förbrukningen enligt EU-cykeln är 13,5 l/100 km.



Av de 70 kilo som bantats bort kommer 40 kilo från flitigt användande av kolfiber. Ytterligare vikt har sparats genom att använda sidorutor och bakruta i plast, liksom en lätt och transparant motorlucka. Luftkonditionering och elrutor är dock kvar, så helt spartansk är inte den nya Superleggeran.

Högre effekt och lägre vikt - 1.340 kilo - ger givetvis blixtrande prestanda. Lamborghini uppger att nya LP 570-4 accelererar 0 - 100 km/h på 3,4 sekunder och når 200 km/h efter 10,2 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h.





På utsidan ser vi att fronten fått ett nytt, skarpare utseende med större luftintag som ska minska lyftkrafterna fram. Varselljus med LED-lampor är också nytt. En lite bakvinge är standard men det finns en större version på tillbehörslistan. Standard är också e-gear transmissionen men konventionell, manuell växellåda går att välja till utan extra kostnad.

Den som vill kryssa i några extra rutor kan också välja till keramiska bromsar, fyrpunktsbälten, säkerhetsbur, extra kolfiberpaket för inredningen, höjbar front, navigering, backkamera, med mera.







Här är jag i snabbpose vid en orange Superleggera vid ett besök hos von Braun 2008.




// Mr Porsche


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback