Cayenne som pickup

Halmstads egen PS-kung har lekt lite.

Här är hans variant av Porsche Cayenne som pickup samt en fixad bild av min bil i snöyran igår.







// Mr Porsche

Fy faaan vilket bett...

... det är i kärran nu! Idag gick det nämligen att prova på en viss raka i Kurirenområdet.

Moddarna under bilen har gjort underverk!!


Det gäller fasen att hålla i ratten nu...




... då dessa mätare jobbar snabbare än förut! :D Det blir en kul sommarsäsong!



Nu ska jag över till herr Frank och kika på några klassiker med mr Brett.

I morgon ska jag på utbildning i Stockholm.


// Mr Porsche

En vinterbil vid Stureplan

Japp, en perfekt vinterbil i form av fyrhjulsdrivna Porsche 997 Turbo hamnade på bild när B.C. passerade Stureplan idag. Lägg märke till att den är skodd med originalfälgarna.
Eftersom de där är riktigt snygga, skulle jag vilja se ägarens sommarfälgar. :)




// Mr Porsche


Blaskigt ute? Gå på museum!

Då menar jag inte nåt tråkigt sytillbehörsmuseum, utan Porsches museum vid Porsche-Platz i Stuttgart!
Bygget som tog fyra år och kostade drygt en miljard kronor har en utställningsyta på 5 600 m2.

Museét öppnade 31 januari 2009.

Inträdet är 8 euro.







 
 

Även om museet är en imponerande byggnad i sig så är det bilarna som är den stora huvudattraktionen. Och visst finns det bilar. Närmare 100 bilar finns för beskådning. Det första som möter besökarna är en kaross från den legendariska Porsche Type 64 - ur-Porschen framför alla andra.
 







Längre in i museet hittas "Porsche nr 1" - den första 356-prototypen som sattes ihop 1948. Andra guldkorn är 356 Coupé "Ferdinand", 356 America Roadster, 550 A Spyder, Type 754 "T7", 917 Short-Tail Coupé och 959. Förutom en mängd legendariska 356- och 911-modeller märks även något av en enstöring. 










I Porsches museum finns en McLaren TAG MP 4/2 C Formula 1 från 1986. Platsen i Porshe-museet förtjänar den tack vare den omhuldade Porsche-motorn. Med en volym på endast 1,5 liter lyckades man krama ur hela 850 hästkrafter ur V6-motorn. I händerna på Alain Prost och Niki Lauda tog bilen hem det mesta mellan 1983 och 1987. 







 
 

Men ett Porsche-museum är självklart inte komplett utan bilhistoriens kanske mest omtyckta bil - VW Beetle. I museet finns ett exemplar från 1950. Det finns även nyare och betydligt snabbare inslag i form av 911 GT1 och Carrera GT."









Nedan en film från Porsches museum.

Se, njut och damma av dina tyskakunskaper! ;)




// Mr Porsche

En repris a´la russian police!

Historien är:

Den ryska polisen letar efter en svart Porsche Cayenne med fyra bankrånare som precis rånat en bank och även dödat en anställd.
De har ett ungefärligt regnummer på Porschen. De ligger i bakhåll efter vägen och får syn på en.

MEN, det är fel Cayenne. Detta är en svart Cayenne Magnum med helt oskyldiga personer i. Men det vet ju inte polisen som mörsar sig på bilen!! Kul med smashade rutor, bucklig plåt och ett par rökgranater i kärran...

Precis efter att de insett sitt misstag och står vid gatan kommer Cayennen med rånarna!! Tumult utbryter med rökgranater, punkterade däck och handgemäng. Ja, se själva! :)





// Mr Porsche

Gillar du att burna?

Det kan jag lova att den här killen också gör...




// Mr Porsche

Take it splashy!

Vill du "vara vän" med gångtrafikanterna ska du inte göra som på nedanstående videos.

Det är tämligen lätt nu när alla megasnöhögar börjat smälta. Jag har själv sett vattenpölar stora som Vättern idag.

Hmm... nu fick jag en idé...







// Mr Porsche

Video med nya Porsche Cayenne

Gult är fult? Ja, här är det i alla fall det (enligt mig)!




// Mr Porsche

Vilket superbil(s)klipp!!

– "Hej, jag vill byta in min Bugatti Veyron mot en Corvette. Är det okej?"

Frågan gick till en bilhandlare i Texas som troligtvis satt donuten i halsen! :)

Carlton Beal Jr, som äger ett oljebolag i Texas ledsnade på sin Bugatti Veyron, och ville byta till en amerikansk superbil i stället. Det är ju liksom mer ”rätt” i rådande USA-klimat.
Sagt och gjort. Han åkte till närmsta Chevrolethandlare, All American Chevrolet in Ridlands, och erbjöd ett byte.

Hans Bugatti Veyron, nypris runt 12 miljoner kronor, årsmodell 2008 med 371 mil på mätaren, var inbytet. I retur ville han ha en ny Corvette ZR1 och en liten slant.
Det var nog ingen svår affär för bilhandlaren att godkänna. Corvetten kostar lite drygt 800 000 kronor.
Tidigare har Carlton Beal Jr ägt såväl en Lamborghini Diablo som en McLaren F1, och kanske ville han nu se vad amerikanska muskler kunde i jämförelse med de europeiska bestarna.

På papperet ser det dock ut som att Corvetten knappast kommer att bjuda Beal Jr på samma upplevelse. Den gör 0–100 km/tim på 3,3 sekunder, Bugattin gör det på 2,4. Toppfarten skiljer också en del; 329 km/tim för Corvetten och 407 km/tim för Bugattin.
Men som sagt, med den amerikanska bilkrisen i färskt minne är nog All American vägen att gå om du vill visa att du är en sann jänkare.


// Mr Porsche


Nya Porsche Cayenne...

... är här! :)

Bilder och text hämtat från Teknikens Värld.


När Porsche utvecklade nya Cayenne följde de principen som de kallar ”Porsche Intelligent Performance”. Det innebär mer kraft, lägre förbrukning, bättre effektivitet och lägre koldioxidutsläpp. Dessa fyra grundmål har man uppnått genom starkare och effektivare motorer (upp till 23 procent snålare än tidigare), en ny Tiptronic S-automatlåda med Auto Start Stop (start/stopp-funktion), värmeåtervinning från motorns och transmissionens kylkretsar samt lägre vikt med hjälp av brett utnyttjande av lättviktsmaterial (exempelvis är nya Cayenne S 180 kilo lättare än föregångaren).




Den lägre vikten i kombination med det nya lättare fyrhjulsdriftsystemet ska enligt Porsche själva ge bilen mer sportbilsliknande karaktär. Prestandan, smidigheten och hanteringen har därmed förbättrats.
Nya Cayenne är större än föregångaren. Axelavståndet har vuxit med 40 millimeter och totallängden med 48 millimeter. Det ger bättre interiöra utrymmen. Baksätespassagerarna har också möjligheten att skjuta sin sätesrad fram/bak med 160 millimeter samt ställa in ryggstödet i tre olika vinklar.



Formmässigt är nya Cayenne betydligt slankare i linjerna än sin föregångare, dock utan att de känns revolutionerande. Om nya Cayenne är snygg eller inte är upp till var och en. Bilen kommer säkerligen att genomgå samma turbulenta diskussioner som föregångaren. Interiört ser vi i alla fall att det hänt betydligt mer än på utsidan. Det boxiga tänket (mittkonsolen först och främst) har försvunnit och känns nu mer tillbakalutat. Överlag andas det mycket Panamera.



Fem modellversioner/motoralternativ finns av Porsches nya suv.
Dessa är:

* Cayenne
* Cayenne S
* Cayenne Turbo
* Cayenne Diesel
* Cayenne S Hybrid


Cayenne Diesel. Precis som tidigare handlar det om en treliters V6-motor på 240 hästkrafter och 550 newtonmeter. Det bästa med detta motoralternativ, förutom att det är det snålaste av dem alla, är att förbrukningen har sänkts med 20 procent från tidigare 0,93 liter per mil till 0,74 liter per mil enligt den europeiska körcykeln vid blandad körning. Det betyder att Cayenne Diesel är ett av två motoralternativ som ligger under 200 gram koldioxid per kilometer, 195 gram i det här fallet. Endast hybridversionen är renare sett till koldioxidhalten.



Näst snålast i motorpaletten är Cayenne S Hybrid med en förbrukning på 0,82 liter per mil vilket motsvarar 193 gram koldioxid per kilometer. Detta gör Cayenne S Hybrid till den Porsche-modell (alla inräknade) med lägst utsläpp.
Cayenne S Hybrids hjärta består av en kompressormatad bensin-V6 på 333 hästkrafter som samverkar med en elmotor på 47 hästkrafter (34 kilowatt). Tillsammans levererar de en toppeffekt på 380 hästkrafter och det maximala vridmomentet ligger på 580 newtonmeter vid låga 1 000 r/min. Prestandamässigt är denna motorkonfiguration jämförbar med den betydligt törstigare V8-motorn på 4,8 liter som sitter i Cayenne S.



Bland de renodlade bensinmotorerna är Cayenne snålast. Fortfarande handlar det i denna version om en V6-motor på 3,6 liter men effekten har höjts från 290 till 300 hästkrafter. Trots effekthöjningen är motorn (med Tiptronic S-lådan) nästan 20 procent snålare än tidigare, nu drar den 0,99 liter per mil i stället för 1,29 liter per mil. Därmed finns nya Cayenne i tre versioner (av fem) som drar under litern per mil. Det är ganska imponerande med tanke på biltypen.



Ett steg upp finner vi Cayenne S som är instegsmodellen för dem som hellre tittar på en Cayenne med V8-motor. Även här är det samma motor i grunden som tidigare, det vill säga en V8 på 4,8 liter. Men effekten har höjts från 385 till 400 hästkrafter jämnt. Bensinförbrukningen har samtidigt sänkts med imponerande 23 procent – från 1,37 till 1,05 liter per mil. Jämförelsen är gjord då bilen har Tiptronic S-lådan.



Högst upp i hierarkin finner vi så klart Cayenne Turbo som har Tiptronic S som standardutrustning. Det är samma V8-motor på 4,8 liter som i Cayenne S men här har man försett den med dubbla turboaggregat. Precis som i föregående Cayenne Turbo ligger effekten på mäktiga 500 hästkrafter. Återigen har man lyckats sänka förbrukningen med hela 23 procent, från 1,49 till 1,15 liter per mil. Ganska imponerande faktiskt – i alla fall på pappret.
Förra generationen Cayenne fanns även i en Turbo S-version med 550 hästkrafter. Återstår att se om nya Cayenne kommer i en ännu ruggigare version än 500 hästkrafter starka Turbo. Cayenne GTS fanns också tidigare. Likadant med den, återstår att se om en sådan kommer. Skulle i så fall vara om Porsche anser att effekthoppet mellan Cayenne S och Turbo är för stort och om de anser att man kan göra en mer körglad version med sänkt chassi och allt vad det innebär.




Fronten är riktigt snygg men jag kan inte komma överrens med baken (ovanligt för att vara mig... ;) ).

Men jag säger ändå: "Snälla tomten, kan jag få en..." :)


// Mr Porsche

Dagens bil(d)

Porsche 917 skapades till följd av förändringar i F.I.A.s regelemente för Sportvagnar 1968-69. De nya reglerna tillät bl a en motorvolym på upp till 5 liter och efterföljaren till 904, 907 och 908 modellerna fick en 12-cylindrig boxermotor genom att Porsche slog ihop två stycken av sina klassiska 2,2 liters boxersexor.




Motorvolymen är på 4,5 liter och i sitt ursprungliga utförande gav den cirka 560 hk. Under den andra och tredje tävlingssäsongen kom den dock upp i avsevärt mer än 600 hk. Den nya modellen presenterades i mars 1969 på bilutställningen i Geneve och under säsongens första tävlingar kördes den parallellt med föregångaren 908.




Bilen har ett rörramschassi i lättviktsmaterial och en karross i glasfiber vilket gjorde den mycket lätt, endast 800 kg fulltankad. Tack vare den låga vikten och den kraftfulla motorn var 917 mycket snabb, men Porsches bästa förare ville ändå hellre köra 908:an som var mer lättkörd och förutsägbar i kritiska situationer.




Ett intensivt förbättringsarbete gav dock snart resultat och 917 har gått in i sportvagnshistorien som en av de mest framgångsrika modellerna någonsin. Under de tre officiella säsongerna startade den i 21 tävlingar och vann inte mindre än 14 av dessa. utöver tävlingsresultaten är bilen också känd för sitt, till dags dato oslagna, hastighetsrekord som sattes 1971 vid Le Mans på L´Hunnadieresrakan. Med Jackie Oliver vid ratten nådden den vid en nattligt test 396km/h.







Porsche 917 på film nedan! Lyssna på 12:an när han drar på... :) (höj pixlarna till 480 när du startar filmen)




// Mr Porsche

Beach 2010 blir smutt...

... med tanke på att jag har 3 månaders semester i år.

Ge mig sol NU!! :)




// Mr Porsche

Dagens bild blir...

... på en Porsche 904 GTS i full karriär i det klassiska Targa Florio. Året är 1964.




// Mr Porsche

Snowtest: Lamborghini LP560-4

Fyrhjulsdrivet is the shit, sedan spelar märket eller underlaget mindre roll! :)

Det där med antispinn AV och känner jag igen... ;)


Tiff, take it for a spin please!




På tal om supersportbilar på snö, är det hädelse att ha en Ferrari F40 som vinterbil?




Troligtvis inte eftersom man kan ta både en Bugatti Veyrion och en Lamborghini LP640 "for a winterspin".






// Mr Porsche

En skyskrapa?

Ja, i alla fall ser Mr N´s BMW X5 ut som en i jämförelse mot djävulen när den är nedsänkt! :)




// Mr Porsche

De verkar avverkas...

... på löpande band!

Och inte vilken bil som helst, utan Porsche Carrera GT.

Förmodligen har hornen växt i pannan på förarna eller så kan de inte hantera monstret. Oavsett hur krasherna gått till är det sorgligt att se dessa supersportbilar gå till spillo.























Det är dock inte bara Carrera GT´s som förolyckas av märket Porsche...














Här kan man i alla fall förklara hur kraschen uppstod! ;)





Den här kraschen fick jag på film under en deltävling i Carrera Cup, på Mantorp Park.

Höj pixlarna till 480 när du startar filmen, nere till höger.




// Mr Porsche

De poliser i England...

... som får köra det senaste tillskottet i polisbilsflottan, ler nog extra mycket nu!

En Oakley Design-trimmad Porsche Panamera Turbo där effekten skrämts upp från 500 till 580 hk finns snart till förfogande.
Till hundra kommer den gigantiska valen på över 2 ton, på under 4 sekunder!!

Can I be a policeofficer please... :)




Med den blir det andra bullar än med denna city copcar jag såg i London i höstas. :)




// Mr Porsche

Snö of Sweden...

... är nu inte bara ett smyckesmärke!

När jag igår besökte 1.5:an med bäst utsikt i stan fick man en bra överblick på snökaoset! När jag sedan gick hem på natten blev det rejält pulsande och jag gick mestadels i vägbanan.

Idag har det varit fullt med skottande människor var man än sett. Jag är jäkligt glad att jag har mitt varmgarage efter att idag ha beskådat den ena insnöade bilen efter den andra.

Passade på att knäppa några bilder på djävulen i den himmelsvita lanskapet ute, efter att jag varit och lämnat fyra stycken bromsskivor a´la Porsche 996, till Mr Spetz.

Först några bilder från igår kväll/natt:








Ett par bilder på snöröjarna från bostadsbolaget.






Om jag skulle anställas som snöröjare hade jag krävt en sån här! ;)






Nehe... nu är det kaffepaus! Tag plats!





Till sist, klickbara miniatyrer på en svart djävul i vitt landskap.

  

  

Tänk vilken skillnad det kommer vara på vädret inom ett par månader...



// Mr Porsche

BIG snoehoeg but ready for the spring

Helvete vad det snöar! :)

"Skaplig" snöhög bilen står parkad framför just nu...



Jag fick hem min nya Barbour International idag, men den är av vår/sommar/höst-variant, så det är liiiite kallt att använda den nu. Jag är förövrigt supernöjd med den!








// Mr Porsche

Icke att...

... förglömma:

Du ska INTE äta den gula snön, du ska leka i den... med en bil alltså! :)



Det är precis vad jag gjort denna snöblåsiga kväll ihop med några bilnissar. Vi snackade lite skit, åt och drack kaffe samt släppte ut bilarna i den "kissiga" snön. :)

Kvällen började i garaget där jag monterade den riktiga Porschestreamern med bakgrund på framrutan. Tyvärr hade jag glömt minneskortet till kameran hemma så några monteringsbilder blev det inte. Bakgrunden i rutan ska nu bara skäras till i båge så den följer överkantens linje. 
Jag fixade också en annan utvändig detalj som gör otroligt mycket för looken. Om du kollar riktigt noga kanske du ser vad det är på den här bilden...




// Mr Porsche

Filmen The Shining i form...

... av ett övergivet hotell finns att läsa om nedan. Jag, Johan och Dario åkte 52 mil enkel för att göra reportaget, men det var det absolut värt! Läs och kolla bilderna så förstår du varför.

The Shining




// Mr Porsche

Mer power i din X6 M?

Då finns Hamann att tillgå!

De mosar på X6 M med fler hästar, grymt bodykit m.m.

Vad sägs om:

- 670 hk
- 850 Nm
- Toppfart 300 km/h
- 23" fälgar





















// Mr Porsche

Porsche Panamera V6 = Sant

Jo, så blir det! Inte bara V8 i den stora sportsedanen alltså.

Under tisdagen släppte Porsche informationen att en ny motor ska gör insteg i Panameras utbud. Det är en helt nyutvecklad 3,6-liters V6:a med direktinsprutning och 300 hästkrafter. Den mindre motorn kommer att ge de båda modellerna en bättre bränsleeffektivitet och tillsammans med start/stop-teknik och dubbelkopplingslåda innebär det att Panamera standard drar 0,93 liter per mil och 4S hamnar på 0,96 l/mil.

Förutom effektivitet i motorn innebär den mindre motorn en viktminskning på 30 kilo jämfört med den tidigare V8:an. Porsche Panamera i V6 utförande kommer att ha vanliga stål-stötdämpare som standard men adaptiva luft-dämpare går självklart att få som tillval. Bilen kommer att börja säljas till sommaren och även om inget pris är angett i dagsläget är det ingen vild gissning att den kommer att bli något billigare än nuvarande modeller.




// Mr Porsche

Fyra snygga tyskar...

... i New York i J.Zetterlunds tappning, kommer här.

Mycket snygga bilder på snygga bilar, tagna av honom under hans vistelse i New York.










// Mr Porsche

Texas Chainsaw Massacre?

Ja, man kan i alla fall tro det när man ser den första bilden... :)

Den och de efterföljande bilderna är från en "liten" operation som skedde på Porschen igår och som har med de döda djuren att göra... :)

Oj, oj, oj... det blev bra!!

Du får väl fråga vad jag gjort om vi ses. :)












// Mr Porsche


Porsche SUV anno 1955

Porsche Cayenne är inte den första terrängbilen Porsche byggt.

En modell kallad 597 togs fram som terrängfordon för den västtyska försvarsmakten Bundeswehr och var Porsches första fyrhjulsdrivna fordon.

Modellen togs fram för Bundeswehr men aldrig i serieproduktion, bland annat var modellen för dyr att tillverka och Porsche kunde inte leverera fordonen och reservdelar i tillräcklig snabb takt. Istället gick försvarsordern till Auto Union och deras DKW Munga.
Porsche 597 kom dock att tillverkas i 70 exemplar varav 49 för den civila marknaden (1955-1958). Porsche 597 drevs av en fyrcylindrig luftkyld boxermotor, som tagits från Porsche 356.

Bilder och en video nedan.















// Mr Porsche

Fram & tillbaka...

... till K3 i Haninge idag, men det blev också grymt!

Tack till Peter och Ryan för hjälpen (och även till min chef som gjorde det möjligt för mig att sticka iväg).

När jag kom till stan igen kom Mr R in med ett paket med... "klistermärken" modell större!! ;)

Kommer bli G-R-Y-M-T!!




// Mr Porsche


Blankt papper...

... på besiktningen idag.

Passade även på att döda två engelska-se nedan, vilket tog hela dagen.

Faaast, snäll som man är så har jag kvar dem och kan låta dem återuppstå närsomhelst! ;)

Stort tack till Johan på
Race Design.





Kul var att besiktningskillarna blev mer än impade av avgassystemet och att de garvade på rätt bra när de inte fick på slangarna för avgasvärderna. De fick mäta utomhus helt enkelt. :)




Till sist:

Jag som hitills bara gillat "bruna kryss" får nu tänka om... ;)




// Mr Porsche

A long time ago...

... närmare bestämt 2005, köpte jag min Porsche 996.

Jag hittade bilden från annonsen på bilen.

Vilka minnen som kommer tillbaka, speciellt från när man såg bilen första gången, hemresan etc.




När jag sålde bilen såg den ut så här med bl.a. andra fälgar, rostfritt avgassystem och "utvändig plast"! :)










Bilden nedan är den sista bilden jag tog på bilen, i början av juli 2008. Den är tagen när den lycklige köparen började rulla iväg efter köpet. Smått sorgligt må jag säga...




// Mr Porsche

Var ska du semestra...

... i år (favorit i repris med några nya orter)? ;)

Här kommer några annorlunda resmålsnamn i Sverige och JA, dessa orter,byar,platser finns på riktigt:


Trevlig resa... :)

- Snorrslida
- Mensträsk
- Porrajärvi
- Ryckepungsvägen
- Stora Rävapungen
- Trånga hålet
- Greksåsar (här har jag åkt förbi)
- Bajsen
- Balleskinnet
- Barslida
- Björnflatan
- Bög
- Dasekullen
- Fans päronland
- Brittas hål
- Bögholmen
- Kåta viken (här har jag åkt förbi, se bilden längst ned)
- Lem
- Kuballe
- Kukasjärvi
- Snålkuk
- Porrarp
- Fjuckby
- Pullberget
- Pung
- Muslicksberget
- Fisaren
- Fnaskfallet
- Fula ön
- Fyllesjöpungen
- Helvetets port
- Hitlerkullen
- Klitta
- Kåtamyran
- Lilla pungen
- Lilla runken
- Luspungen
- Sexträsket
- Valefittan






// Mr Porsche

They are dead!

Läs det spännande reportaget om den otroliga och välbevarade bilkyrkogården, nu uppe på SPR!

BILKYRKOGÅRDEN

SPR drivs av mig och Johan och har i skrivande stund över 40 reportage om det öde och övergivna.



Trevlig läsning!


// Mr Porsche


Nya monstret Carlsson C25, en riktig killer!

Got damn vad den blir vass och det kommer EN till Sverige! :)

Mercedestrimmaren Carlsson har byggt 25 exemplar av den håriga besten C25.
Noterbart är att detta är deras första, helt egenutvecklade bil och den går verkligen inte av för hackor!
Den kunnige ser dock att den baseras på SL 65 AMG.

Vad sägs om:

* Biturbo V12:a på 6 liter
* 753 hk
* 1 150 Nm (Carlsson har sänkt vridmomentet som egentligen är 1 320 Nm)
* 0-100 km/h går på 3.7 sek
* Toppfart är 352 km/h
* Bromsskivorna fram är 405 mm
* Bromsskivorna bak är 380 mm
* Priset blir... HÖGT!

Carlssons vd Markus Schuster uppger att han vill bygga en superbil som går att köra på allmän väg och är lika säker som en vanlig bil. Det mesta av modern säkerhetsteknik ska finnas i C25, bland annat ESP, ABS och krockkuddar.
Dessutom finns ett så kallat C-Tronic-system som läser av vägen och ställer in fjädringen därefter, antingen för att ge sportighet eller komfort. I de kraftigt breddade hjulhusen sitter 20-tumsfälgar som med däck och allt väger endast 11,2 kilo styck.

Premiär blir det på Genévesalongen i mars då också fler och mer detaljrika bilder kan skådas.










// Mr Porsche


Geten har skaffat en B.C. V8

Jepp, nu har Geten köpt en SUV Blackie.

Det blev en Ford Explorer V8.

Check it out:






// Mr Porsche

Dyrt men fett som fan!





Här kommer 3 stycken extrema kärror från Gemballa.




Först ut, 4.4 miljonersmonstret med 750 hk/1050Nm under huven:













Sedan slår vi till på 800 hästars:













Till sist utan ord... (men med ljud nedan ;)...)



















// Mr Porsche

Bad paintjob in London

Den här ägaren av en Porsche Cayenne S blev nog rätt sur när han kom ut till sin bil.

En pickup från en målerifirma tappade en burk med gul målarfärg på en gata i Kensington varpå en annan bil körde på burken som splaschade upp en "sats" gul färg på den svarta Porschen och en annan bil.






// Mr Porsche

 


Nu blir Porsche Panamera mera upphottad!

Lumma, TechArt, Gemballa, SpeedArt, FAB Design, Mansory mfl. har nu tagit sig an den stora besten!

De har givetsvis "fått fram" fler hästar i motorn, smackat på fetare fälgar och bromsar, samt tagit fram snygga bodykit.

Om det är dyrt? Japp!

Kolla Mansoryn på sista bilden. Den blir ruggigt fet!


















// Mr Porsche

Dyr Audi!

En mycket speciell Audi A8 i säkerhetsutförande gick lös på svindlande 80 miljoner dollar!!

Lite fakta om den apdyra tysken:

The Audi A8 Security sedan has “standard” features such as full-cage outer-body armour certified by the German Federal Police, run-flat tires, gas tank and battery armouring, double-mirror interior, emergency door; silky-soft power-adjustable leather seats, refrigerator, retractable rear-seat tables, heated wind screen etc.



Bland andra extremt dyra säkerhetsbilar finner man:

* Audi Q7 4.2 V8 - 23 miljoner dollar

* BMW M3 E46 - 16 miljoner dollar

* Cadillac Escalade - 14 miljoner dollar

* Hummer H2 - 14 miljoner dollar

Det är DYRT med säkra bilar! :)







// Mr Porsche

Vi ger Porschen 164 hk extra!

Inte nog med det, vi tänker på miljön också!

Porsches badass i form av 911 GT3 R kommer att utrustas med två elmotorer, som när den drar på i kurvor på banan eller behöva köra om någon slöhög, kommer att ge extra tryck!
Över 640 hk!!




(Text nedan från BytBil)

Porsche 911 GT3 R med hybriddrift gör sin debut på årets bilsalong i Genève. Den innovativa hybridteknologin som den här bilen är utrustad med har utvecklats speciellt för tävlingsbruk och skiljer sig betydligt från andra tillverkares mer konventionella hybridsystem både när det gäller konfiguration och valet av komponenter.

I det här fallet drivs framhjulen av två elmotorer som var och en utvecklar 60 kW (82 hk) och som kompletterar den 480 hästar starka 4,0 liters boxermotorn där bak. En annan skillnad är att istället för batterierna i en vanlig hybriddriven bil är det ett elektriskt drivet svänghjul placerat inne i bilen vid sidan av föraren som ger energi till elmotorerna.



Svänghjulsgeneratorn är i sig själv en elmotor som snurrar med upp till 40 000 varv i minuten och lagrar mekanisk energi som rotationsenergi.

Svänghjulsgeneratorn laddas varje gång föraren trampar på bromsen då de två elmotorerna byter riktning och själva fungerar som generatorer. Vid behov, till exempel vid acceleration ut ur en kurva eller vid en omkörning, kan föraren ta ut extra effekt från svänghjulsgeneratorn. Den bromsas då in elektromagnetiskt och övergår i generatorläge och kan därmed ge upp till 120 kW till de båda elmotorerna vid framhjulen i form av rörelseenergi. Den här extra effekten kan föraren utnyttja efter varje laddtillfälle under cirka 6 - 8 sekunder.



Energi som tidigare omvandlats till värme och därmed slösats bort vid varje inbromsning omvandlas här effektivt till extra motoreffekt.

Beroende på förhållandena under tävling kan hybriddriften användas inte bara för att öka effekten utan också för att spara bränsle. Det ger Porsche 911 GT3 R bättre prestanda och gör den effektivare genom att man till exempel kan minska vikten på bränslet eller göra färre depåstopp.



Efter premiären i Genève kommer 911 GT3 R Hybrid att testas vid långdistanslopp på Nürburgring. Höjdpunkten blir 24-timmars på Nürburgrings nordslinga den 15:e och 16:e maj. Målet är inte i första hand att 911 GT3 R Hybrid ska vinna tävlingen utan snarare att den ska tjäna som ett rullande laboratorium och ge kunskap och erfarenhet för fortsatt användning av hybridteknologi i vanliga sportbilar för vardagsbruk.

911 GT3 R Hybrid är ett perfekt exempel på Porsche Intelligent Philosophy, en princip som genomsyrar varje Porsche. Mer effekt på mindre bränsle, större effektivitet och lägre CO2 utsläpp - vid körning på bana och på vanlig väg.




// Mr Porsche

BIG wheels!

Ja du... det finns alltid någon som är värre!!





Och man en monstertruck, kan man ju alltid hoppa över en Boeing.




// Mr Porsche

Man tog ett par varv...

... på Nordschleife!

Ja, på Xboxen alltså.

Hur kul som helst, faaast man skulle nog haft en ratt. Det är inte helt lätt med handkontroll på den trixiga banan. :)




// Mr Porsche

Jag tar hellre en Lamborghini LP670!

Hellre än vad?

Ja, hellre än Lexus LFA som kostar ofantliga 4 150 000 kr!! För en Toyota! ;)

Galet mycket pengar för den. Visst, den görs i 500 exemplar men är annars i jämförelse med t.ex. BMW M5.

Så priset borde inte vara mer än strax över milllen om du frågar mig.

Så här ser den ut:




Här kommer en video med Lexus LFA (höj pixlarna nere till höger för bättre ljud/bild)




// Mr Porsche

3.3 sekunder

Ja, nya Porsche 911 Turbo S accelererar allt annat än långsamt!

Med 530 hk i motorn och 700 Nm tar det inte mer än 3.3 sekunder för den 7-stegade PDK-lådan att nå 100 km/h.
Till 200 km/h tar det dig 10.8 sekunder och när det står 315 km/h har du nått bilens maxfart. :)

PDK (Porsche Doppelkupplunggetreibe), keramiska bromsar och centrummutter är några av standardtillbehören som inte hänger med till den vanliga turbon.

Behöver du fråga efter priset
har du inte råd, brukar man säga, men vi kan säga direkt att när man beställer en 911 Porsche Turbo med tilläggsnamnet "S" försvinner 173.200 euro (184.500 euro för Cabriolet) från bankkontot. Fast då har man å andra sidan fått en fullmatad bil med i princip alla tillval från "vanliga" 911 Turbo som standard på Turbo S.

Först några bilder på skapelsen sedan en film om historien bakom 911 Turbo S och till sist en där du får se vad 530-hästarsmonstret går för.



















// Mr Porsche


GRATTIS bloggen 3 år!

Men jag missade datumet och får skylla mig själv! :)


4 februari 2007 skrev jag första inlägget i bloggen.
Läs det inlägget här --->
Grand opening

Well, som jag skrivit tidigare lär året bjuda på massa skojigt i bilväg. Håll utkik!!
Nu ska jag äta en interaktiv 3-årstårta.


Tack till er som läser!! :) Fortsätt gärna kommentera inläggen framöver.





// Mr Porsche

Sunny sunday

Det blev en promenad med ett par kompisar i solskenet idag.
Vilken skillnad det blir så fort solen visar sig. Riktigt skönt att vara ute faktiskt!
Sen att vi fick se fina kärror på turen var ju bara ett plus. :)

Schemat för i morgon (på förmiddagen):
Jag och Mårten åker till "En annan del av Köping" för att mäta av pojksnoppsosten på Porschen (den som tänker lär förstå)! :)
Det blir återbesök där nästa vecka igen. Då du...


Pictures of the day then:


Is this Djursholm?


Alfa som väntar på våren.


Mr A´s nyimporterade Porsche.


Dolt under ytan...


BMW´s MMMonster!



// Mr Porsche

NK i Stockholm loves...

... MERCEDES AMG!

Mr Quad ger oss här smaskiga bilder på MERCEDES SLS, det nya monstret i gammal tappning från AMG.

Coolt att köra in en sportbil i ett köpcentrum... var har jag sett det förut... ;)

Några snabba fakta innan bilderna:

* V8 på 6.3 liter
* 571 hk
* 650 Nm
* 0-100 km/h på 3.8 sek
* Toppfart 317 km/h
* 7-växlad sportväxellåda AMG Speedshift DCT
* 1 950 000 kr


















// Mr Porsche

The Porsche is sold!

Ja, Cayenne S´n alltså!

Jag sålde den idag till en mycket lycklig köpare.
Som tack för bra affär/bemötande fick jag en flaska Glenrothes (yummie).

Bilen såldes med 22-tumsfälgarna så nu rullar jag på Cayenne Turbo original, 20 tum ett tag.
Men inte allt för länge... ;) Wait and see...

Tyvärr fick inte Mr E se turbon då vi hade morsans bil som vi skulle fixa lite med innan vi hämtade honom.

Stort tack till Mårten och Anders för hjälp idag.

Idag fyllde förresten lilla M, 9 månader.

Bilder från dagen nedan.



Dagen började bra med ett span på en RS4.


Härligt solig dag!




I see you!!


The workshop from hell?




Time for some fix.




Take a brake!


Redo för montering.


Min hjälpreda modell 2,05 m!


Sluta titta på varandra... :)


Mr North in da house! :D


S and...


... Turbo.


Me and...


... my friends.


De bägge "leksakerna"!




Kvällen avslutas nu med...



// Mr Porsche

Fler som saknar detta?

Sommar, träffar, grymma bilar, sol & värme!

Klicka på pixlarna till höger när du startat filmerna och höj dem från 360 till de högsta (bättre bild & ljud).








// Mr Porsche

Bring new underwear!

Det skulle definitivt jag göra om jag skulle sitta bredvid någon som brände upp för Pikes Peak, Colorado!

Kolla ca. 3 minuter in den här klassiska videon där en av Finlands rallykungar genom tiderna, Ari Vatanen kör plattan i mattan med en Peugot 405 uppför den livsfarliga vägen.




// Mr Porsche

Porsche Service Center Eskilstuna - Det blir grymt!

Så här på kvällskvisten fick jag och ett gäng andra Porscheägare i stan inblick i det nya Center som öppnar i april/maj.
Det bjöds på smörgåstårta och kaffe.

Vi fick en rundtur i lokalerna av en representant från Porsche samt en från byggfirman som bygger det hela.

Det kommer bli kanon att ha så nära och bra tillgång hit. Jag tror knappt det är sant! :)

Ett par icke avslöjande bilder från kvällen.

Fan, nu får det fan räcka med snö!!



Här står jag och funderar... Hmm, ska man slå till kanske! ;)


En vit cab nu... lite klyschigt! :)







Fler bilder blir det inte. Du får kolla in stället när det öppnar.

P.S. Har idag kollat in fyra nya, STORA... saker... :)


// Mr Porsche

Ferrari till barnfamiljen!

Ja, den extremt ovanliga Ferrarikombin (!!) 456 GT Venice är onekligen en familjekärra.

Sultanen av Brunei som har RÄTT mycket pengar och RÄTT många bilar Sergio Pininfarina att tillverka 7 stycken kombibilar som han beställde. I grunden Ferrari 456 GT.
Men när de skulle levereras ville Mr Brunei helt plötsligt bara ha 6 stycken.





Så en bil blev således till salu till någon annan. En firma i England skötte auktionen där slutpriset blev på bortsidan 1 miljon dollar. Men hey, du skulle vara den enda Ferrariägaren utanför Brunei som hade ett bagage på 400 liter! :)





Under huven hittar man en 5.4 liters V12 på 442 hk.
Hjulbasen är förlängd 20 cm.

Jag tror man skulle väcka rätt mycket uppmärksamhet om man "gled in" på dagisparkeringen. :)












// Mr Porsche

Njae, Spykers bilar faller...

... inte mig i smaken!

Ser skumt, rörigt och för mycket ut. Kolla in den som ser ut som en gammal, hög Toyota.

Lite 90-tal över looken på bilarna. Som en dålig blanding av Jaguar XJ220 och McLaren F1. :)

Mitt betyg blir: Minus en ratt!

Vad tycker du?













Nä, tacka vet jag detta, det ÄR kärlek! :) Synd att det bara finns 20 såna här damer...










// Mr Porsche

Hur funkar det - Lektion 1

Idag är det Porsche Air Suspension som står på schemat.

Kolla in länken där det du både kan läsa om det olika höjdlägena, samt se hur det funkar i ett bildspel.

Som du vet blev skillnaden på min bil enorm, om man tog högsta körbara läge före operationen vs lägsta körbara läge efter (se nedan).

Listen up class!! Här är länken --->
PAS




// Mr Porsche