Nordschleifes rekordvarv = 6.11.13

Det är hiskeligt snabbt!!

Rekordet från 1983 står sig än idag.

Förare var racingföraren Stefan Bellof och bilen var en Porsche 956.

Snitthastigheten var 202 km/h, helt insane med tanke på hur svår banan är.


Kolla här:




Som jämförelse kör en Porsche Carrera GT på 7.28, en Ferrari Enzo på 7.25, Pagani Zonda F på 7.27 och en Koeniggsegg CCX på 7.33.


Som du såg i filmen var bilen Stefan körde en Porsche 956.

Några snabba fakta:

- 5-växlad låda
- Rak sexcylindrig turbomotor på 2.65 (!!) liter
- 635 hk
- 800 kg (!)




Tyvärr omkom Stefan Bellof 1985, endast 26 år gammal. Olyckan inträffade på racerbanan SPA-Francorchamps i Belgien i racet 1 000 km of SPA. 

Nedan en video från den tragiska händelsen_




// Mr Porsche

2 times Gemballa

Jag längtar till nästa Londonresa (när det är varmare ute)!

Shoppa, fota (nu med systemkameran), äta gott, utforska och ha det underbart bra!

Vid resa 1 av 2 dit 2009, fastnade en mattsvart GT550 i Cayenne 957 samt en GT750 i Cayenne 955 på min Ixuslins.

Wow är ordet! :)

Men vänta bara......



















Till sist tillägnar jag några snowy M´s (från samma resa), till The BIG finnish guard! :)








// Mr Porsche

Just temporary!

Bannern här ovan är tillfällig!

Ja, jag vet att det stått "Ny banner kommer inom kort" men det har ju blivit så mycket kul som gjorts/ska göras med bilen så därför blir det en riktig banner, gjord av en mycket skarp kille, när looken för 2010 är klar.

En utvändig, mer än viktig "detalj" ska fixas först... ;)

Bilens smeknamn I AM THE DEVIL får husera i bannern så länge.


// Mr Porsche

Nya dekoren monterad!

Med hjälp av the finnish sisu har idag Porsche Turbo-dekalerna monterats.

Dessa är fullängd såsom det "ska" vara.

Det var allt annat än lätt att montera dem, då det mesta av området där dekoren skulle sitta var böjd som en skateramp! :)

Men med lite fix och trix fick vi till det.

Så nu ser bilen ut så här, men fler förändringar följer. 2010 års look hägrar...






Några "byggbilder" då:











Det blev en smoking good!




// Mr Porsche

En ledighet jag...

... är väl värd började idag.

Skönt med några veckors avkoppling.

Kanske tur att det inte blev en tur till en solig beach denna gång. För vem vet, kanske hade det slutat som för den här olycklige ägaren av en Porsche Cayman.

En orkan drog fram på en plats i USA och efterlämnade Porsche mer än begravd i sanden.



Jag är mycket glad för att:

- Sverige snart kommer ha ytterligare en norrman som kör Porsche! ;)
- Jag kommer köpa något riktigt grymt till Djävulen snart... :)
- Johan kommer vattenskära en fläns!
- En efterlängtad affär gått i lås.
- Vi faktiskt går mot varmare årstider trots kylan nu.


Kanske något bilägaren nedan också önskar, varmare tider alltså! :D

Ice, ice baby... *nynnar*




// Mr Porsche

Porsche in snowtrouble!

En bild tagen idag av en kompis i en stad på västkusten som visar två killar som puttar på en Porsche i Fred Flinta-stil.

Hoppas de fick igång den sen...




// Mr Porsche

More snow? Please no!

Några timmars parkerande och min och Nimas bil såg ut så här:



Förarutsikten är väl inte heller den optimala i sånt här väder:



// Mr Porsche

2 plogbilar ready for snow!

Behöver du ha din gata plogad i den kommande snöyran?

Ring mig eller Nima! :)




// Mr Porsche


The operation - Low but hell not slow!

Ïdag har jag varit hos Rickard Supramannen Cornacchini och Markus på SMR i Åkersberga (med en avstickare till Värtahamnen för att hämta the BIG finnish guard).

Cayenne Turbon har blivit ca. 10 cm lägre än förut genom att det bytts ett par speciella stag på den.
Med enkelhet kan jag med luftfjädringens hjälp höja upp den om jag så önskar.

Under operationen gick jag och Mr M en promenad bort till Åkersberga centrum (usch vilket tråkigt centrum) för att käka.

Jag är mycket nöjd med resultatet (som i lägsta läget just nu är rätt stötigt...)!! :)

Stort tack till Rickard och Markus!

Det blev också en inspektion på existerande och kommande monster. Bl.a. LIDS galna GT2:a, Rickards GT2:a, några Toyota Supror, 993 Turbo, 997 Turbo mfl.

En pratstund med några tips a´la kissekatt blev det innan hemfärd... ;)

Jag förberedde häromdagen genom att ta en förebild på hur bilen såg ut i Low level (lägsta körbara läge) innan förädlingen. Jag tog nya bilder idag efter hemkomst till stan.

Bilder från dagen, samt före- och efterbilder i några vinklar, här nedan.


Vad tycks? :)


 


 


Idag skulle solen skina på djävulen...


En bil för Näshultastekarn till höger! :)


Titta, en perfekt vinterbil!


Kolla jollen... :)


Hello, we are here.


Några mummabilder!!










Skönt med en glad promenad vintersolen! Ice, ice baby... ;)




Skum vinkel på det här villataket.


The Änd (-er).




DAGS FÖR OPERATIONSBILDER! KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!



Före 1:


Efter 1:


 




Före 2:


Efter 2:


 


 


Före 3:


Efter 3:


 


 


Före 4:


Efter 4:


 


 


Till sist ett par extras på den låga, snabba djävulen! Fler, bättre och "renare" bilder kommer. :)





// Mr Porsche


Heja Norge!

Om jag säger kompressor + BMW tänker många på Norge!

And here they go again!! Kolla in monstret... vilket ljud!!








// Mr Porsche

Bilar i Stig-Helmers land! ;)

BMW-freaket Johan har varit på Kanarieöarna och som du ser på bilderna finns det en del godis där. :)

Enjoy! :)









































Is this Stig-Helmers månne? ;)



// Mr Porsche

Low level selected!






Yes, i morgon är det dags för en operation på Porschen. Det bär av tidigt till SMR.

Update med före- och efterbilder kommer givetvis!

Under tiden får du hålla till godo med hur bilen ser ut när den är i sitt högsta läge. Då går det förresten bara att köra i 30 km/h eftersom det är ett speciellt terrängläge.

Fan vad hög den blir! :)










// Mr Porsche


iPhone loves Porsche

Nu är min iPhone stylad i Porschestil! :)

Pssst... Finns det en operatör som heter PORSCHE? ;)







Enkelt att ändra till Porschefonten på utvalda ställen
(passar inte överallt dock):




Spänn fast racingbältet! Nice "lås upp". Klockan i Porschefont blir grym!




Välkommen till Inställningar i din iPhone! :)




// Mr Porsche

Bort med Turning Torso!

Japp, i Stockholm på måndag försvinner den från min bil och kvar blir ett lyxigt tvåvåningshus! :)

Luddigt?

Wait and see...


Från detta:



Till detta:



// Mr Porsche

Helvetiskt dyra Porschar!

Nedanstående Porschar finns till salu för den som vill bränna lite cash!

Inte gratis, men efter ditt köp är DU kungen!



Porsche 9ff GT9 R - 795 000 euro.

- 1120 hk
- 409 km/h
- 0-300 km/h på 16 sekunder
- 1 av 20 byggda bilar









Porsche 962 C - 710 000 euro.

- 620 hk
- Le Mans-bil från 1988




Porsche 906 - 780 000 euro (GRYM kärra).

- 209 hk
- Årsmodell -66











Porsche 911 2.8 RSR Rennwagen - 798 000 euro

- Mätarställning = 10 (!!) mil
- Årsmodell -73 (
vad annars)











Porsche 993 GT1 - 1 071 000 euro.

- Årsmodell -97
- Ej körd sedan -00 (
endast startad och varmkörd)
- Original specifikation
- Ombyggd motor som endast gått 5 mil
- Tidigare tävlat i Daytona Le Mans, British GT etc.

Denna står/stod till salu i Sverige, men finns inte kvar om man går in på den svenska sidan. Dock ligger den kvar på en annan...












// Mr Porsche



Tufft val om man...

... tvingas välja mellan dessa tre Speedsters. Alla är ju snygga liksom!

Bilden under är en mycket välgjord kopia jag fotade på en bilträff i juli förra året.














// Mr Porsche

Blev din bilservice dyr senast?

Må vara hänt, men jag lovar att de lyckliga stackarna som är ägare till Bugatti Veyron får det värre...

Först en reminder hur besten som gör 0-100 km/h på 2.5 sekunder, toppar över 400 km/h och har 1001 hk under huven, ser ut.

Den på bilden nedan (som gått 40 mil) är förresten till salu för... 23 500 000 kr!! Bilen är ny. Bugatti är nog det enda bilföretaget som levererar sina bilar lätt begagnade med 40/50 mil på mätaren. Dels kör de inne på en rullande landsväg, dels på allmän väg. Men innan de tar ut bilarna på vägen plastas de in helt och hållet. Det arbetet tar två dagar och är det vintertid (de använder salt i östra Frankrike också) far de ner till Rivieran.

Du kan hitta beggade kärror från ca. "en tia" och uppåt. Det fanns en till salu i Sverige härom året för 15 mkr.




Ett par kärror till innan vi kommer till servicekostnaden...



16 smaskiga cylindrar!












Så... håll nu i plånboken!


En vanlig årsservice på en Veyron går lös på 147 000 kr!!

Servicen man gör vid 2 000 mil kostar 210 000 kr!!

Att byta växellåda kostar som en beggad Lamborghini Gallardo, alltså runt 900 000 kr!!

Om du vill jävlas med en Veyronägare och få honom/henne att behöva punga ut med MYCKET pengar ska du punktera däcken.
Det är nämligen inte vilka däck som helst, utan Michelin Pax Run Flat och de är gjorda för hastigheter över 400 km/h.
Ok, tänker du! Bara att köpa lite billigare på Däckonline.
Njae, knappast!!

Däcken kostar (håll i dig nu) 67 000 kr... STYCK!! 268 000 kr runt om alltså!!
MEN, det slutar inte här... du måste byta dem på en speciell verkstad i Frankrike.

Vad det kostar? 500 000 kr... *jag är stum*

Om du kör i toppfart håller däcken i 15 minuter. Man kommer en bit på den tiden i 400 knyck!

Däcken har en alldeles egen historia. Michelin ville till en början inte alls leverera de specialtillverkade däck som Veyrons prestanda kräver och tyckte att Bugatti kunde köpa racedäck istället.
Nu fick Bugatti som de ville, man får anta att utvecklingskostnaden för de däcken återspeglas i priset för bilen. Fram sitter det 265/680 ZR 500, det är alltså 265:or på 19,8-tummare och bak 365/710 ZR540 och det motsvarar i sin tur 21,3-tumsfälgar med 365-däck.



Den här ägaren gråter troligtvis eller vad tror du?





Kolla när James May från Top Gear tar sig an besten här:




// Mr Porsche

The shit is back!

Nollgradigt ute innebär snömoddiga/skitiga/leraktiga/blöta vägar!

Det fick vi minsann upptäcka idag på väg till Västerås.
Lot´s and lot´s of blasky roads. :)

Spolarvätskan flödade friskt!
Passade på att köpa en ny 4-litersdunk på Erikslund.

Först var vi inne i centrum och hämtade upp en Ultra Touch hos Alex, som en kund till mig köpt.
Vi for vidare till IKEA och därefter mot bl.a. Mediamarkt.

Väl hemma i stan igen blev det en omgång med avfettning och hot water. Det blir mycket sånt i vinter. Tur man har egen tvättplats i garaget. ;)

Jag har nu varit och hämtat ett paket innehållande 2 stycken nya Porschedekaler, samt en helvetisk regskyltshållare passande min djävulska bil! ;) You´ll see...


Bilder från dagen då.



Chickenrace på vägen...


Caesarsalladen här inne fick godkänt! :)


Sånt här har idag...

... skitat ner många bilar i Sverige.


På tal om skit. Bron med tillhörande byggnad i bakgrunden har fått många männsikor
(inklusive mig) att säga: "SKIT OCKSÅ"!


Platsen ligger här och det är vid broöppning som svordomarna flödat.


Gissa om djävulen trivdes i den heta ångan!


Titta! Paket!


This will be good!! :)



// Mr Porsche


En helvetesbest jag...

... skrivit om förut är Pagani Zonda R!

En bil som är svårare att lyckas bli ägare till än att vinna på Lotto.

Lyssna på odjuret nedan när det för första gången släpptes ut från Paganis område i Modena, Italien.







För den som sparat ihop till en "vanlig" Zonda S kommer här den sista övertygelsevideon med Mr Tiff himself:




// Mr Porsche

Use the force Lord Vader...

... and then make your choice!



Förövrigt ska två vänner ner till St. Agata i Italien och kolla in den nya Lamborghini Gallardon som smygvisas där. Jag är inte lite avundsjuk... jag är jävligt avundsjuk! :)


// Mr Porsche

GT3 R - En ny banracingkiller!

Ja jäklar, nya Porsche 997 GT3 R blir nåt i hästväg ute på banan!

Bättre väghållning och köregenskaper än cupbilarna enligt Porsche. :)

6-växlad sekventiell låda tar 480-hästarsmonstret framåt.

Teknikmässigt är det självklart med allt som kan hjälpa till på banan och ABS, anti-spinn och E-gs finns med som standard.

Porsche har även med den funktion som de kallar för "throttle-blip", en hjälp för att tygla den sekventiella sexstegade växellådan vilket ska göra att även amatörförare ska kunna ha riktigt kul bakom ratten.

Det är 30 hästar mer än cupbilen och med en vikt på endast 1 200 kg blir den en klar vinnare.

Bilen premiärvisades 14 januari 2010 på Birmingham Motor Show och levereras våren 2010 till lyckliga ägare.

Dessa har förövrigt fått punga upp 279 000 euro + moms för ett exemplar...



Checka in besten!!














// Mr Porsche


Vad roligt det blev...

... när jag på kvällskvisten, kikade genom mappar med bilder från 2009.

Jag tog tusentals bilbilder förra året och 2010 lär det knappast bli färre i och med systemkameran som köptes i höstas.

Nedan några bilder av alla bilder från 2009.

Kan det bli "riktig" bilsäsong snart? :)






























































































// Mr Porsche

En liten order...

... har gjorts idag.

Två nya dekaler samt en passande regskyltshållare.



Och den 25:e kommer jag med största sannolikhet åka till Mr Supramannen himself för operationen på Turbon.

Jag får passa på att kolla in hans nya monsterprojekt då. My god!! :)

Under tiden kan du ju kika in när Alx Danielsson rattar hans Porsche 996 GT2 till rekord på Mantorp Park.




// Mr Porsche

Fler bilar till Sverige!

En bilkompis är as-we-speak ombord på en färja från Lettland där han hämtat en nästan ny Cayenne Turbo (957).

En annan kompis har varit i Tyskland och handlat ö...... -viningskörningskyltar (eller inte).

Nedan bilder från de bägge länderna. Alla bilar är dock inte importbilar utan svenska bilar som troligtvis också varit och köpt ö....


Mr A´s mobilbilder från Lettland.









KOLLA! En blivande SAAB-handlare...


Maserati med exportskyltar.



J´s bilder från Tyskland.


M3 Coupé


S med bl.a. andra slutrör och tv-antenn. :)




Lotus on the highway.



Till sist...

Här säljer de godis!!





Och du som tycker McDonalds är gott har aldrig provat en röstiburgare utomlands. Det var enligt J spyvarning på den. :)



I bordershoppen kan den som aldrig får "hälsa på" i en flickas ass, nu få chansen på annat hål (-l)! ;)



// Mr Porsche


Det svider nog i...

... plånboken på den schweizare som brände på över 100 km/h för fort genom en by i nordöstra Schweiz nyligen.

Visst, han hamnar i Guiness rekordbok men är det nåt att vara stolt över?

Summan på världens dyraste fortkörningsbot?

299 000... schweiziska franc! Oj, vad mycket tänker du nu, men vänta... vi omvandlar det till svenska kronor.


Då hamnar vi på över 2 miljoner kronor!! Galet!!





// Mr Porsche

Maffig buss kanske?

Faast maffig är definitvt fel ord om du väljer att slå till på den indiska lilla (läs:minimala) bussen Tata Magic Iris. :)

Det är inga F1-siffror om man så säger...

- 0.6 liters dieselmotor
- 11 hästkrafter
- Toppfart 55 km/h

Utrustningslistan är även den minimal. 10 tumsfälgar är standard, men den som vill fläska till det väljer 12-tumsfälgar som är tillval. YEAH!

Lägg märke till hur framhjulen är placerade. Resultatet blir att föraren och främre passageraren nästan sitter framför framhjulen.
Den ska enligt tillverkaren rymma 5 åkande vuxna.
Man kanske skulle köpa en och ställe i bagaget på Turbon? :)

Hur som helst lär den lätt kvala in i tävlingen Årets fulaste bil 2010.




// Mr Porsche

Scary mist in the cocainlandscape

Det blir rätt så häftigt ljus på några av bilderna nedan.

Svart bil i vit, skymmande terräng där dimman hänger tät och avgaserna drar sitt strå till stacken. On top of that, bakgrundsljuset.

Idag har vi monterat the new Britax. :)

By the way... skööönt att det är shortsvarmt nu!



 

Lägg huvudet här om du vill bli döv! :)




Enlighten me...



// Mr Porsche

Heaven comes to town in april

Ja, jag tror knappt det är sant...

Om några månader kommer jag bo en knapp kilometer från ett Porsche Center!

Det öppnar nämligen ett här i min stad.

Blir grymt bra!!

Man får väl dra en hallelujah då, som här utanför Porsche Center vid Berkley Square i London. ;)




// Mr Porsche

Nu har vi chansen... igen!

Jag och kollegorna är åter i final i en tävling där förstapris är en riktigt stekarresa till Miami. :)

1 chans på 10.

Sist vi vann resulterade det i detta:
Silk Class


// Mr Porsche

Avgaskrig!

Kolla in detta:




// Mr Porsche

My trailerqueen!

Djävulen i svart är perfekt dragbil när ny soffa köptes igår. :)

Fuck vad kallt det är ute!!






// Mr Porsche

91,7 meters hopp med 800 hk

Johnny Graves slog nyligen världsrekord med sin Toyota pickup!

Det krävs sin man att åka i 170 blås uppför en ramp och sedan flyga motsvarande en fotbollsplan, i luften!

Gaspedalen var hans balansmedel.

I am impressed!!





// Mr Porsche

The boys can sing!

Säga vad man vill om Idol men Erik & Calles "pipor" går verkligen inte av för hackor.

Shit pommes frittes!!

Hade mer än gärna sett och hört Eriks version av Run to the hills i Scandinavium.

Jag får hålla ut till augusti då Iron Maiden lirar på Sonisphere i Stockholm. I WILL be there!!



  

  








Kolla Run to the hills från Scandinavium... (detta var juryns utmaning till Erik)!!:)




// Mr Porsche

2009...

... är nu över och 2010 tar vid!

Detta år kommer bli ett riktigt bra bilår! Ett stort WOW helt enkelt!

Jag har ny übergrym bil i form av Cayenne Turbon, bättre kamera, bra planer, större kontaktnät.

NU kör vi!!

På söndag ska jag åka till Tonfiskparken och kolla in Erik Grönwall och Calle Kristiansson när de uppträder.


Nedan, bilder från igår/idag tagna med the iPhone.

Raketer, fläskfilé a´la bea, konjak, kyla, Twilight,oxfilépizza marängswish, champagne, skratt, barnskrik. :)
















// Mr Porsche