Blev din bilservice dyr senast?

Må vara hänt, men jag lovar att de lyckliga stackarna som är ägare till Bugatti Veyron får det värre...

Först en reminder hur besten som gör 0-100 km/h på 2.5 sekunder, toppar över 400 km/h och har 1001 hk under huven, ser ut.

Den på bilden nedan (som gått 40 mil) är förresten till salu för... 23 500 000 kr!! Bilen är ny. Bugatti är nog det enda bilföretaget som levererar sina bilar lätt begagnade med 40/50 mil på mätaren. Dels kör de inne på en rullande landsväg, dels på allmän väg. Men innan de tar ut bilarna på vägen plastas de in helt och hållet. Det arbetet tar två dagar och är det vintertid (de använder salt i östra Frankrike också) far de ner till Rivieran.

Du kan hitta beggade kärror från ca. "en tia" och uppåt. Det fanns en till salu i Sverige härom året för 15 mkr.




Ett par kärror till innan vi kommer till servicekostnaden...



16 smaskiga cylindrar!












Så... håll nu i plånboken!


En vanlig årsservice på en Veyron går lös på 147 000 kr!!

Servicen man gör vid 2 000 mil kostar 210 000 kr!!

Att byta växellåda kostar som en beggad Lamborghini Gallardo, alltså runt 900 000 kr!!

Om du vill jävlas med en Veyronägare och få honom/henne att behöva punga ut med MYCKET pengar ska du punktera däcken.
Det är nämligen inte vilka däck som helst, utan Michelin Pax Run Flat och de är gjorda för hastigheter över 400 km/h.
Ok, tänker du! Bara att köpa lite billigare på Däckonline.
Njae, knappast!!

Däcken kostar (håll i dig nu) 67 000 kr... STYCK!! 268 000 kr runt om alltså!!
MEN, det slutar inte här... du måste byta dem på en speciell verkstad i Frankrike.

Vad det kostar? 500 000 kr... *jag är stum*

Om du kör i toppfart håller däcken i 15 minuter. Man kommer en bit på den tiden i 400 knyck!

Däcken har en alldeles egen historia. Michelin ville till en början inte alls leverera de specialtillverkade däck som Veyrons prestanda kräver och tyckte att Bugatti kunde köpa racedäck istället.
Nu fick Bugatti som de ville, man får anta att utvecklingskostnaden för de däcken återspeglas i priset för bilen. Fram sitter det 265/680 ZR 500, det är alltså 265:or på 19,8-tummare och bak 365/710 ZR540 och det motsvarar i sin tur 21,3-tumsfälgar med 365-däck.



Den här ägaren gråter troligtvis eller vad tror du?





Kolla när James May från Top Gear tar sig an besten här:




// Mr Porsche

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback