Dagens bil(d)

Porsche 917 skapades till följd av förändringar i F.I.A.s regelemente för Sportvagnar 1968-69. De nya reglerna tillät bl a en motorvolym på upp till 5 liter och efterföljaren till 904, 907 och 908 modellerna fick en 12-cylindrig boxermotor genom att Porsche slog ihop två stycken av sina klassiska 2,2 liters boxersexor.




Motorvolymen är på 4,5 liter och i sitt ursprungliga utförande gav den cirka 560 hk. Under den andra och tredje tävlingssäsongen kom den dock upp i avsevärt mer än 600 hk. Den nya modellen presenterades i mars 1969 på bilutställningen i Geneve och under säsongens första tävlingar kördes den parallellt med föregångaren 908.




Bilen har ett rörramschassi i lättviktsmaterial och en karross i glasfiber vilket gjorde den mycket lätt, endast 800 kg fulltankad. Tack vare den låga vikten och den kraftfulla motorn var 917 mycket snabb, men Porsches bästa förare ville ändå hellre köra 908:an som var mer lättkörd och förutsägbar i kritiska situationer.




Ett intensivt förbättringsarbete gav dock snart resultat och 917 har gått in i sportvagnshistorien som en av de mest framgångsrika modellerna någonsin. Under de tre officiella säsongerna startade den i 21 tävlingar och vann inte mindre än 14 av dessa. utöver tävlingsresultaten är bilen också känd för sitt, till dags dato oslagna, hastighetsrekord som sattes 1971 vid Le Mans på L´Hunnadieresrakan. Med Jackie Oliver vid ratten nådden den vid en nattligt test 396km/h.







Porsche 917 på film nedan! Lyssna på 12:an när han drar på... :) (höj pixlarna till 480 när du startar filmen)




// Mr Porsche

Kommentarer
Postat av: Filip

teknikensvarld.se nya Cayenne 2010, snyggaste någonsin!!!

2010-02-25 @ 15:04:00
Postat av: Mr Porsche

Björn:



Nya Cayennen blir grym, jag håller med!

2010-02-25 @ 16:27:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback