Nya Porsche Cayenne...

... är här! :)

Bilder och text hämtat från Teknikens Värld.


När Porsche utvecklade nya Cayenne följde de principen som de kallar ”Porsche Intelligent Performance”. Det innebär mer kraft, lägre förbrukning, bättre effektivitet och lägre koldioxidutsläpp. Dessa fyra grundmål har man uppnått genom starkare och effektivare motorer (upp till 23 procent snålare än tidigare), en ny Tiptronic S-automatlåda med Auto Start Stop (start/stopp-funktion), värmeåtervinning från motorns och transmissionens kylkretsar samt lägre vikt med hjälp av brett utnyttjande av lättviktsmaterial (exempelvis är nya Cayenne S 180 kilo lättare än föregångaren).




Den lägre vikten i kombination med det nya lättare fyrhjulsdriftsystemet ska enligt Porsche själva ge bilen mer sportbilsliknande karaktär. Prestandan, smidigheten och hanteringen har därmed förbättrats.
Nya Cayenne är större än föregångaren. Axelavståndet har vuxit med 40 millimeter och totallängden med 48 millimeter. Det ger bättre interiöra utrymmen. Baksätespassagerarna har också möjligheten att skjuta sin sätesrad fram/bak med 160 millimeter samt ställa in ryggstödet i tre olika vinklar.



Formmässigt är nya Cayenne betydligt slankare i linjerna än sin föregångare, dock utan att de känns revolutionerande. Om nya Cayenne är snygg eller inte är upp till var och en. Bilen kommer säkerligen att genomgå samma turbulenta diskussioner som föregångaren. Interiört ser vi i alla fall att det hänt betydligt mer än på utsidan. Det boxiga tänket (mittkonsolen först och främst) har försvunnit och känns nu mer tillbakalutat. Överlag andas det mycket Panamera.



Fem modellversioner/motoralternativ finns av Porsches nya suv.
Dessa är:

* Cayenne
* Cayenne S
* Cayenne Turbo
* Cayenne Diesel
* Cayenne S Hybrid


Cayenne Diesel. Precis som tidigare handlar det om en treliters V6-motor på 240 hästkrafter och 550 newtonmeter. Det bästa med detta motoralternativ, förutom att det är det snålaste av dem alla, är att förbrukningen har sänkts med 20 procent från tidigare 0,93 liter per mil till 0,74 liter per mil enligt den europeiska körcykeln vid blandad körning. Det betyder att Cayenne Diesel är ett av två motoralternativ som ligger under 200 gram koldioxid per kilometer, 195 gram i det här fallet. Endast hybridversionen är renare sett till koldioxidhalten.



Näst snålast i motorpaletten är Cayenne S Hybrid med en förbrukning på 0,82 liter per mil vilket motsvarar 193 gram koldioxid per kilometer. Detta gör Cayenne S Hybrid till den Porsche-modell (alla inräknade) med lägst utsläpp.
Cayenne S Hybrids hjärta består av en kompressormatad bensin-V6 på 333 hästkrafter som samverkar med en elmotor på 47 hästkrafter (34 kilowatt). Tillsammans levererar de en toppeffekt på 380 hästkrafter och det maximala vridmomentet ligger på 580 newtonmeter vid låga 1 000 r/min. Prestandamässigt är denna motorkonfiguration jämförbar med den betydligt törstigare V8-motorn på 4,8 liter som sitter i Cayenne S.



Bland de renodlade bensinmotorerna är Cayenne snålast. Fortfarande handlar det i denna version om en V6-motor på 3,6 liter men effekten har höjts från 290 till 300 hästkrafter. Trots effekthöjningen är motorn (med Tiptronic S-lådan) nästan 20 procent snålare än tidigare, nu drar den 0,99 liter per mil i stället för 1,29 liter per mil. Därmed finns nya Cayenne i tre versioner (av fem) som drar under litern per mil. Det är ganska imponerande med tanke på biltypen.



Ett steg upp finner vi Cayenne S som är instegsmodellen för dem som hellre tittar på en Cayenne med V8-motor. Även här är det samma motor i grunden som tidigare, det vill säga en V8 på 4,8 liter. Men effekten har höjts från 385 till 400 hästkrafter jämnt. Bensinförbrukningen har samtidigt sänkts med imponerande 23 procent – från 1,37 till 1,05 liter per mil. Jämförelsen är gjord då bilen har Tiptronic S-lådan.



Högst upp i hierarkin finner vi så klart Cayenne Turbo som har Tiptronic S som standardutrustning. Det är samma V8-motor på 4,8 liter som i Cayenne S men här har man försett den med dubbla turboaggregat. Precis som i föregående Cayenne Turbo ligger effekten på mäktiga 500 hästkrafter. Återigen har man lyckats sänka förbrukningen med hela 23 procent, från 1,49 till 1,15 liter per mil. Ganska imponerande faktiskt – i alla fall på pappret.
Förra generationen Cayenne fanns även i en Turbo S-version med 550 hästkrafter. Återstår att se om nya Cayenne kommer i en ännu ruggigare version än 500 hästkrafter starka Turbo. Cayenne GTS fanns också tidigare. Likadant med den, återstår att se om en sådan kommer. Skulle i så fall vara om Porsche anser att effekthoppet mellan Cayenne S och Turbo är för stort och om de anser att man kan göra en mer körglad version med sänkt chassi och allt vad det innebär.




Fronten är riktigt snygg men jag kan inte komma överrens med baken (ovanligt för att vara mig... ;) ).

Men jag säger ändå: "Snälla tomten, kan jag få en..." :)


// Mr Porsche

Kommentarer
Postat av: Johan Zetterlund

Den är snygg, men jag gillar inte baklysena. Ser ut som en toureg eller liknanade VAG modell. Synd.

Vad hände med motsvarigheten till Turbo S?

2010-02-26 @ 03:07:14
Postat av: gl

När ska du byta?

2010-02-26 @ 09:57:19
Postat av: Mr Porsche

Johan:



Håller med dig!



Om det även kommer en Turbo S och en GTS återstår att se...

2010-02-26 @ 10:58:47
Postat av: Mr Porsche

gl:



Well, jag får nog kolla in din först, för du ska väl slå till?



Väntar med spänning på att se vad du hittar på härnäst... :)

2010-02-26 @ 10:59:35
Postat av: Magnus

Usch! Den där var inget vidare :( Jag som vill köpa en ny cayenne om några år.. då gick den planen i krasch. Nu lär porsche tappa en del kunder till audi skulle jag tro. Nya cayennen ser som en en hyundai santa fe.

2010-02-26 @ 18:23:24
Postat av: gl

jag tror att jag ska kliva på en Range Rover vouge i stället. tycker att cayennen är lite liten, och i rangen sitter man som i en skön gammal rolls.

2010-03-01 @ 10:59:45
Postat av: Mr Porsche

gl:



Good choice!



Jag lovar att vara din vän även om du har en sån! :)



Ska Lisa ha kvar sin Cayenne eller är det den ni byter in? Blir det i så fall någon mindre sportis också?

2010-03-01 @ 21:10:43
Postat av: gl

tror att lisa får en range och 997an får bli något annat. har inte riktigt bestämt ännu

2010-03-02 @ 10:45:35
Postat av: Mr Porsche

gl:



Alright, det låter ju smutt! Sör, bara sööör!

2010-03-02 @ 11:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback