Vi ger Porschen 164 hk extra!

Inte nog med det, vi tänker på miljön också!

Porsches badass i form av 911 GT3 R kommer att utrustas med två elmotorer, som när den drar på i kurvor på banan eller behöva köra om någon slöhög, kommer att ge extra tryck!
Över 640 hk!!




(Text nedan från BytBil)

Porsche 911 GT3 R med hybriddrift gör sin debut på årets bilsalong i Genève. Den innovativa hybridteknologin som den här bilen är utrustad med har utvecklats speciellt för tävlingsbruk och skiljer sig betydligt från andra tillverkares mer konventionella hybridsystem både när det gäller konfiguration och valet av komponenter.

I det här fallet drivs framhjulen av två elmotorer som var och en utvecklar 60 kW (82 hk) och som kompletterar den 480 hästar starka 4,0 liters boxermotorn där bak. En annan skillnad är att istället för batterierna i en vanlig hybriddriven bil är det ett elektriskt drivet svänghjul placerat inne i bilen vid sidan av föraren som ger energi till elmotorerna.



Svänghjulsgeneratorn är i sig själv en elmotor som snurrar med upp till 40 000 varv i minuten och lagrar mekanisk energi som rotationsenergi.

Svänghjulsgeneratorn laddas varje gång föraren trampar på bromsen då de två elmotorerna byter riktning och själva fungerar som generatorer. Vid behov, till exempel vid acceleration ut ur en kurva eller vid en omkörning, kan föraren ta ut extra effekt från svänghjulsgeneratorn. Den bromsas då in elektromagnetiskt och övergår i generatorläge och kan därmed ge upp till 120 kW till de båda elmotorerna vid framhjulen i form av rörelseenergi. Den här extra effekten kan föraren utnyttja efter varje laddtillfälle under cirka 6 - 8 sekunder.



Energi som tidigare omvandlats till värme och därmed slösats bort vid varje inbromsning omvandlas här effektivt till extra motoreffekt.

Beroende på förhållandena under tävling kan hybriddriften användas inte bara för att öka effekten utan också för att spara bränsle. Det ger Porsche 911 GT3 R bättre prestanda och gör den effektivare genom att man till exempel kan minska vikten på bränslet eller göra färre depåstopp.



Efter premiären i Genève kommer 911 GT3 R Hybrid att testas vid långdistanslopp på Nürburgring. Höjdpunkten blir 24-timmars på Nürburgrings nordslinga den 15:e och 16:e maj. Målet är inte i första hand att 911 GT3 R Hybrid ska vinna tävlingen utan snarare att den ska tjäna som ett rullande laboratorium och ge kunskap och erfarenhet för fortsatt användning av hybridteknologi i vanliga sportbilar för vardagsbruk.

911 GT3 R Hybrid är ett perfekt exempel på Porsche Intelligent Philosophy, en princip som genomsyrar varje Porsche. Mer effekt på mindre bränsle, större effektivitet och lägre CO2 utsläpp - vid körning på bana och på vanlig väg.




// Mr Porsche

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback