En till svensk med 910 hk till skaran supersportbilar

Koenigsegg Agera, en ny supersportbil från Ängelholm!


Bilder och del av text från AutoMotorSport.


Premiärvisning live blir det i morgon 2 mars på bilsalongen i Genéve.

Koenigsegg Agera kan verkligen agera då V8-motorn numera är försedd med dubbla turboaggregat istället för mekanisk kompressor som förut. Motorvolymen på 4,7 liter är densamma men nu är toppeffekten 910 hk vid 6.850 rpm, varvstoppet slår i vid 7.250 rpm. Vridmomentet är ännu mer imponerande och då inte bara av toppnivån 1.100 Nm vid 5.100 rpm, motorn ger faktiskt över 1.000 Nm i varvtalsregistret 2.680 - 6.100 rpm!



Med så mycket effekt kan inte prestanda bli annat än lika imponerande. Sprinten 0 -100 km/h går på 3,1 sekund och fortsätter man till 200 km/h tar det bara 8,9 sekunder. Om man accelererar från stillastående till 200 km/h och sedan bromsar ner till stillastående igen går det på 13,7 sekunder. Topphastigheten anges till "över 390 km/h."





Nytt på Agera
är en sekventiell transmission som växlas med paddlar på ratten. En ny typ av tractionkontroll med mycket snabb reaktionsförmåga ska hjälpa föraren att bibehålla greppet. Enligt Koenigsegg är det den snabbaste i sitt slag inom fordonsindustrin och är adaptiv i förhållande till väg och körstil, dessutom ställbar i fler olika lägen med olika karaktär.





Som vi kan se på bilderna av inredningen har instrumenteringen verkligen ett spöklikt ljus som verkar gå rakt igenom metallen, vilket också är fallet. Med en speciell teknik har aluminiumkonsollen och knapparna perforerats med otroligt små hål, så kallade "nanotubes". Storleken är så liten att ögat inte uppfattar ytan som perforerad förrän ljuset läggs på bakifrån. Speciell vikt har lagts vid att få precis rätt känsla i alla reglage.





Nytt är också en helt ny instrumenttavla där föraren kan få all information eller välja ut det som är viktigt för tillfället. Klädseln på stolarna är också ny med markerade sömmar. Agera ska byggas parallellt med CCX och CCXR med en takt på cirka 15 bilar per år.








// Mr Porsche

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback