Med 4.4 miljoner i grundpris...

... och endast 50 tillverkade, är nya Porsche Gemballa Tornado 750 GTS nog det värsta man kan köpa i SUV-väg!!



Holy smoker vilken best!

Jag gillar skarpt Gemballas kärror och den här är inget undantag. :)



Karossmodifieringarna är för många för att nämnas, det räcker att titta på bilderna. Det som inte syns på bilderna är att Gemballa även har gett sig på det som finns under den skulpterade motorhuven.



4,8-liters V8-motorn från vanliga Cayenne Turbo är inte längre en 4,8-litersmotor. Gemballa har borrat och stått i, vilket har resulterat i en volymökning till 5,0 liter och hela 750 hästkrafter.



Ett rejält snäpp upp från vanliga Cayenne Turbos 500. Även vridmomentet är ögonbrynshöjande: 1 050 Nm vid 3 200 r/min. Fartresurserna blir därmed sportbilslika. 0-100 km/h går på 4,3 sekunder och toppfarten är nådd först vid 300 km/h...



Trots alla nytillkomna karosspaneler har Gemballa lyckats sänka vikten med hela 250 kilo. För att ytterligare öka på sportbilsambitionerna har Tornado 750 GTS försetts med sportfjädring som kan höjas och sänkas med som mest 70 millimeter.



Extra lätta 22-tumsfälgar är omslutna av en tunn krans av gummi i dimensionen 335/25. Bromsarbetet utförs av nya sexkolvsok och 420-millimetersskivor fram och fyrkolvsok och 380-millimetersskivor baktill.



De visuella förändringarna är inte begränsade till det yttre. Invändigt har Cayenne förvandlats till en fyrsitsig sportbil med många kraftiga handtag att hålla sig i när det går undan.



Gemballa har verkligen rivit ned allting och börjat om från noll. Bland annat har växelspaken flyttats upp alldeles i jämnhöjd med ratten. Kalaset kostar förstås en liten slant.



50 exemplar ska byggas och priset börjar på 400 000 euro, i runda slängar 4,4 miljoner kronor...



(del av text hämtad från Teknikens Värld)


Please Santa Claus, can I have one... :)


// Mr Porsche

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback