Sneakpeak i Porsches nya museum

Bygget har tagit fyra år och kostat drygt en miljard kronor. Men nu är Porsches stora museum färdigt. En vecka innan den stora invigningen får vi en smygtitt på museet som rymmer alla de historiska Porsche-modellerna.


 

"Nu får vi en första smygtitt vad som ryms i Porsches helt nya och ännu oöppnade museum i Stuttgart-Zuffenhausen. För drygt fyra år sedan satte arbetet igång med att bygga den avancerade konstruktionen. I december förra året var bygget färdigt och i slutet av januari sker den officiella invigningen. De 5 600 kvadratmetrarna ska främst fungera som Porsches ansikte utåt. Drygt 200 000 besökare väntas varje år.

  

Även om museet är en imponerande byggnad i sig så är det bilarna som är den stora huvudattraktionen. Och visst finns det bilar. Minst 80 bilar ska finnas för beskådning. Det första som möter besökarna är en kaross från den legendariska Porsche Type 64 - ur-Porschen framför alla andra.

  

Längre in i museet hittas "Porsche nr 1" - den första 356-prototypen som sattes ihop 1948. Andra guldkorn är 356 Coupé "Ferdinand", 356 America Roadster, 550 A Spyder, Type 754 "T7", 917 Short-Tail Coupé och 959. Förutom en mängd legendariska 356- och 911-modeller märks även något av en enstöring.

  

I Porsches museum finns en McLaren TAG MP 4/2 C Formula 1 från 1986. Platsen i Porshe-museet förtjänar den tack vare den omhuldade Porsche-motorn. Med en volym på endast 1,5 liter lyckades man krama ur hela 850 hästkrafter ur V6-motorn. I händerna på Alain Prost och Niki Lauda tog bilen hem det mesta mellan 1983 och 1987.

  

Men ett Porsche-museum är självklart inte komplett utan bilhistoriens kanske mest omtyckta bil - VW Beetle. I museet finns ett exemplar från 1950. Det finns även nyare och betydligt snabbare inslag i form av Boxster och Carrera GT."


Behöver jag säga att jag vill dit? ;)


// Mr Porsche


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback