Porsche 695 - T7 prototyp

Porsche 695 är en efterföljare till Porsche 356 och en prototyp till Porsche 911.

Den gick under namnet T7 prototyp.



Prototypen såg dagens ljus 1961 och blev senare Porsche 911.

Fronten är mycket lik 911:ans men bakdelen är annorlunda.

Porsche 695 är vidareutvecklad från Porsche 356 men har 100 mm längre hjulbas (2 400 mm totalt)

Bilen är 4 000 mm lång.

Toppfarten är 200 km/h.






130 hästkrafter fick den 1 200 kg tunga bilen i rörelse.

Bilen var en fyrsitsig 2-dörrars coupé. Den hade alltså fyra riktiga säten. Porsches ledning tog dock ett beslut om bilens framtid. De krävde att bilen skulle göras om till en 2+2 bil, alltså med 2 mindre platser som baksäte.

Detta resulterade i Porsche 901 som premiärvisades på Frankfurts Motorshow 1963.

Peugeot protesterade dock mot namnet 901 och hävdade att de hade ensamrätten till bilnamn med tre siffror med en nolla i mitten.

Så innan produktionen startade ändrades namnet till 911. Säljstart var 1964.

Då såg bilen ut så här:


En Porsche 911 av -64 års modell är omöjlig att få tag i, så du får söka med lykta och lampa för att hitta en och när du hittar den lär du få tömma spargrisen...

Den här Porsche 911 2.0 Coupé från 1965 kostar 765 000 kr.


Jag pratade om Porsche 911 RS från tidigt 70-tal i ett av inläggen härom dagen. Inlägget här -->
RS

Nedan en Porsche 911 RS 2.7 från 1972 med 9 800 mil på mätaren.

Den kostar... 2 500 000 kr (det finns både billigare och dyrare RS:ar)



// Mr Porsche


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback