Porsche Carrera Cup & STCC 2009

Ja, snart drar "cirkusen" igång!! :twisted:

Ska du åka på några av racen?

Bild

Jag ska det definitivt då jag känner ett team samt föraren i ett annat.

Vi har ju faktiskt en Carrera Cup-förare från Eskilstuna, nämligen Patte Skog. Han debuterade förra året då han körde de 3 sista racen på säsongen. Men i år ska han köra alla loppen.

Endast Porsche 997:or körs i Carrera Cup. Totalt 35 stycken är anmälda i år, vilket är rekord och gör att Porsche Carrera Cup Skandinavia är den största av dem alla.

15 nya 997:or för 30 miljoner kronor levererades till Sverige nyligen. Alla bilar levereras vita och stripas sedan av respektive team.

Bild

Fakta om bilarna

911 GT3 Cup är en ren racingbil som bygger på Porsches standardvagn 911 GT3. Effektmässigt skiljer det inte så mycket mellan modellerna men i övrigt är diskrepansen slående.


3,6 liters 6-cylindrig sugmotor, som vid 7 300 varv levererar 400 hk. Det maximala vridmomentet på 400 Nm nås vid 6 500 rpm. Hela motorn är viktreducerad och specialtillverkad. Max varvtal är hela 8 200 rpm.


Kraftöverföringen från motor till hjul sker via en nyutvecklad sexstegad sekventiell växellåda. Förutom att reducera tiden för växlingar förebygger den sekventiella lådan dessutom handhavandefel.


Chassit bygger på samma teknik som används i Porsches standardvagnar, det vill säga framaxel med fjäderben och bakvagn med multilänk. I GT3 Cup är dock allt optimerat för racing. Stötdämparnas infästning i hjulupphängningen samt bakvagnen är hämtad från GT3 RSR. Med krängningshämmare av bladtyp samt justerbar höjd, hjulvinklar och stötdämpare kan chassit optimeras för alla typer av banor.


Klassiskt röda 6-kolvs aluminiumok fram och fyrkolvs dito bak. Skivorna mäter 380 mm fram och 350 mm bak. Med hjälp av ett reglage i kupén kan föraren själv ställa bromskraftfördelningen mellan främre och bakre hjulpar. ABS saknas för att bilarna även ska kunna tävla i GT-mästerskapen där detta inte är tillåtet.


Jämfört med sin föregångare har nya GT3 Cup 40 procent mer downforce. Den bakre ställbara vingen är 60 mm bredare och 35 mm högre. Karossen är materialanpassad för racing och maximalt viktreducerad.


En racingstol, en brandsläckare och en kraftig bur är kort sammanfattat vad man hittar inuti en GT3 Cup. All viktig information, som varvtal, bromskraftfördelning och temperaturer med mera, finns samlad i displayen mitt framför föraren. Startknappen sitter, som sig bör i en Porsche, till vänster om ratten.




Här provsitter undertecknad Patte Skogs bil.






Hmm, ni märker att jag bara pratar Porsche... Well, här är länken till STCC för er som vill läsa om det:

STCC


Tävlingskalender 2009 - Carrera Cup & STCC

1/2 maj - Mantorp Park
22/23 maj - Karlskoga
5/6 juni - Göteborg
10/11 juli - Falkenberg
14/15 augusti - Karlskoga
28/29 augusti - Våler
11/12 september - Knutstorp
25/26 september - Mantorp Park (final)


Nytt för i år är också konceptet Carrera Cup On Ice som planeras att börja köras vinter 2010.

Janne "Flash" Nilsson som arbetar intensivt med konceptet säger:

"- Tanken med Carrera Cup On Ice är att kunna förlänga racingsäsongen över hela året. Tävlingarna planeras att hållas i norra Sverige ihop med skidorter som redan har existerande infrastruktur för utomhusevenemang.

Carrera Cup-bilarna ska kunna användas i is-serien med ytterst små modifieringar tillsammans med specialgjorda isdäck från Michelin.
- Grundtanken är att man ska kunna köra med sin Carrera Cup-bil i stort sett omodifierad för att hålla kostnaderna nere. Tävlingarna kommer bli oerhört spektakulära, vem vill inte se 20 Porsche-bilar på bredställ på en frusen is, säger "Flash" med ett leende."


Bild

Startlista Carrera Cup Scandinavia 2009

1 Jocke Mangs Xlander Racing
2 TBA Xlander Racing
3 Edward Sandström Edward Racing
4 TBA Danielsson Motorsport
6 Tony Rickardsson Porsche Sverige
7 Michael Holden Michael Holden
8 Jonas Gelzinis KSK Juta
9 Richard Kressner MPS Motorsport
10 Cemoni Ohlsson Happy People Motorsport
11 Fredrik Larsson IPS Motorsport
13 Carl Philip Bernadotte Flash Engineering
14 TBA OCL Brorssons
15 Mats Myrsell ABS Motorsport
16 Stefan Pettersson Happy People Motorsport
17 Oscar Palm
18 Mikael Bender WRS Tekniksupport
19 Tautvydas Barstys KSK Juta
20 Poker Wallenberg PWR Racing
21 Håkan Ricknäs Westlife Racing
22 Peter West Westlife Racing
23 Jan West Westlife Racing
24 Jan Brunstedt Westlife Racing
25 TBA PWR Racing
26 Magnus Berggren Gluetex AB
29 Cralle Lindholm Porsche Dealer Team
30 Patrick Ryttarbris Speed United
32 Milton Ryttarbris Speed United
37 Arturs Ribko Arago Motorsport
40 Roar Lindland Cartech Motorsport
44 Petri Lappalainen Kartsport
66 Martin Öhlin Öhlins Racing
77 Stefan Söderberg SSM
88 E Suominen No Brakes Motorsport
95 Patrik Skoog PFI Racing
99 Ingvar Mattsson Mattsson Fasteners

TBA = To Be Announced

Den glade mannen på första bilden nedan är den regerande mästaren Jocke Mangs och på den andra me and Tony.






// Mr Porsche

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback