Tony Rickardsson...

... är kung, både på racerbanan och på dansgolvet!! :)

Har en lugn hemmakväll efter en tur med Posh och min fröken.

Vi har kikat på Let´s Dance och när Tony skulle dansa såg man inför dansen hans privata (?) 997 turbo Cabriolet (tyckte mig skymta att det var en cab) i ett inslag. Grym kärra!!

Var och kollade när han körde i Carrera Cup på Gelleråsen 2007. Riktigt skoj att se bilarna i depån och även ute på banan.

Kolla gärna in Tony Rickardssons hemsida och du... glöm inte att rösta på honom i Let´s Dance nu när han är i FINAL!

Skicka ett sms med texten: Tony till nummer 72400

Hemsidan finner du här ------->
Rickardsson Racing

Nedan finner du bilder på Tonys bil 2007 samt fakta om bilen:

image1763

911 GT3 Cup är en ren racingbil som bygger på Porsches standardvagn 911 GT3. Effektmässigt skiljer det inte så mycket mellan modellerna men i övrigt är diskrepansen slående.

Motor
3,6 liters 6-cylindrig sugmotor, som vid 7 300 varv levererar 400 hk. Det maximala vridmomentet på 400 Nm nås vid 6 500 rpm. Hela motorn är viktreducerad och specialtillverkad. Max varvtal är hela 8 200 rpm.

image1764

Drivlina
Kraftöverföringen från motor till hjul sker via en nyutvecklad sexstegad sekventiell växellåda. Förutom att reducera tiden för växlingar förebygger den sekventiella lådan dessutom handhavandefel.


Chassi

Chassit bygger på samma teknik som används i Porsches standardvagnar, det vill säga framaxel med fjäderben och bakvagn med multilänk. I GT3 Cup är dock allt optimerat för racing. Stötdämparnas infästning i hjulupphängningen samt bakvagnen är hämtad från GT3 RSR. Med krängningshämmare av bladtyp samt justerbar höjd, hjulvinklar och stötdämpare kan chassit optimeras för alla typer av banor.

Tony vinkar till publiken och "tackar" för din Let´s Dance-röst! ;)
image1765

Bromsar
Klassiskt röda 6-kolvs aluminiumok fram och fyrkolvs dito bak. Skivorna mäter 380 mm fram och 350 mm bak. Med hjälp av ett reglage i kupén kan föraren själv ställa bromskraftfördelningen mellan främre och bakre hjulpar. ABS saknas för att bilarna även ska kunna tävla i GT-mästerskapen där detta inte är tillåtet.


Exteriör

Jämfört med sin föregångare har nya GT3 Cup 40 procent mer downforce. Den bakre ställbara vingen är 60 mm bredare och 35 mm högre. Karossen är materialanpassad för racing och maximalt viktreducerad.


Interiör

En racingstol, en brandsläckare och en kraftig bur är kort sammanfattat vad man hittar inuti en GT3 Cup. All viktig information, som varvtal, bromskraftfördelning och temperaturer med mera, finns samlad i displayen mitt framför föraren. Startknappen sitter, som sig bör i en Porsche, till vänster om ratten.


image1766

Till sist en händelserik bild från Sturup Raceway med Tony i ledningen:
image1767

NU VINNER DU TONY!


// Mr Porsche
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback