Elbil, inget nytt av Porsche

Nä, sannerligen inte!

En av världens första elbilar tillverkades av vår egen Ferdinand Porsche år 1900!!

Den skeppades över till USA till L.A: Autoshow i slutet av förra året i samband med hybridpremiären av Porsche Cayenne.

image1738


Info hämtad från Auto Motor & Sport:


I Porsches monter är det USA-premiär för Cayenne i hybridversion, och för att höja intresset för den har man skeppat över en av världens första elbilar, konstruerad av då 24-årige Ferdinand Porsche. Den har elmotorer i framhjulen, och konstruktionen helt utan drivaxlar, kugghjul, remmar eller kedjor ansågs sensationell när bilen ställdes ut på världsutställningen i Paris år 1900.

Porsche blev berömd över en natt, och företaget Lohner i Floridsdorf utanför Wien, där Porsche var anställd, byggde därefter cirka 300 stycken av elbilen. 

Los Angeles Auto Show öppnar på fredag och pågår till och med söndag den 25 november.


Det enda välbevarade exemplaret av Porsches elbil står normalt på Tekniska museet i Wien, och visas nu för första gången upp utanför Europa.

Faktum är att Porsche även byggde världens första hybridbil, när han 1901 försåg elbilen med en förbränningsmotor som kunde ladda batteriet som matade elemotorerna i framhjulen. Men den bilen finns inte bevarad.

Modern Porsche med eldrift (delvis) är Cayenne hybrid nedan:image1739

Framtidsteknik - för 107 år sedan:



På världsutställningen i Paris år 1900 väckte den här bilen sensation och gjorde konstruktören, 24-årige Ferdinand Porsche, berömd över en natt. Bilen är eldriven med en elektrisk likströmsmotor i varje framhjul. Inga axlar, drev eller kedjor finns med i kraftöverföringen, och även bromsningen sker elektriskt.

image1740

Varje motor ger effekten 2,5 hästkrafter
vid 120 r/min och tack vare det höga vridmomentet behövs ingen utväxling. Därmed blir friktionsförlusterna minimala och motorerna uppges ha en verkningsgrad på hela 83 procent. Toppfarten anges till 50 km/h och "normal hastighet" var runt 37 km/h.

Eftersom motorerna behöver visst varvtal för att fungera, var "minimi-farten" 17 kilometer per timme.
Batteriet består av 44 celler som tillsammans ger 80 volt, och med kapaciteten 300 amperetimmar har bilen en räckvidd på cirka 50 km per laddning.

Körklar vikt är totalt 1.205 kg, varav batteriet svarar för 410 kg. Varje framhjul, som är tillverkat av trä, väger inklusive elmotor 115 kg. Framhjulen har diametern 650 mm, bakhjulen 950 mm.
Elmotorerna fungerar också som bromsar på framhjulen, och de kompletteras med en mekanisk handbroms på bakhjulen.

För bakhjulen finns också en tandhjulsspärr som hindrar bilen att rulla bakåt vid start i backe.
Bilen handbyggdes totalt i 300 exemplar och såldes till dåtidens direktörer och andra makthavare. Priset låg betydligt högre än för de då aktuella automobilerna med förbränningsmotor.


// Mr Porsche


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback